woensdag 12 november 2014

Philips Saferide 80 werkt weer

Het heeft even geduurd, maar mijn speciale fietsverlichting, de Philips Saferide 80 is op mijn Sinus BC55 gemonteerd. Dit had nogal wat moeite, omdat ik de bijbehorende klem, die normaal gewoon op het stuur wordt bevestigd, niet kon gebruiken. Het stuur van de Sinus BC55 is gebogen en in het midden zit de Bosch Intuvia controllerdisplay. De lamp kon ik nergens meer monteren.
Ik zou dus een extra plaats moeten creƫren waarop de klem gemonteerd kon worden.

Via het werk heb ik van alles geprobeerd met buizen en klemmen etc, maar niks was sterk genoeg, of stabiel genoeg... Ik had eigenlijk de hoop al opgegeven, totdat ik vorige week heel simpel even zocht op buiskoppeling, t-stuk etc.
Hierdoor kwam ik terecht bij een online shop voor winkelinrichting... Daar leveren ze 25 mm. buisklemmen (t-stukken) waarin weer een los stuk buis geklemd kan worden. Vastschroeven, lamp erop en klaar.

Gistermiddag was het pakketje binnengekomen en heb ik 's avonds meteen een vijftal centimeters van de buis afgezaagd, de buis in de klem en op het stuur vastgeklemd. Wat tape er omheen ter bescherming (ofschoon dat waarschijnlijk niet veel uitmaakt) van de stuurpen en uiteindelijk de lamp erop gezet.
Even uitlijnen en klaar is kees. Ziet er nog schitterend uit ook. Net alsof het bij de fiets hoort.






Vandaag meteen mee ge'proef'fietst en het werkt prima. Alles is stevig; de lamp beweegt niet, draait niet. Helemaal perfect. Komend weekend zet ik alles permanent vast met behulp van wat kit denk ik. Dan kan er zeker niks meer mee gebeuren.

Ik kan er ook gemakkelijk bij (rechts naast het stuur) om de lamp aan en uit te zetten, want het is niet zo dat de lamp altijd aan staat. Ik doe die alleen aan wanneer het nodig is ('s morgens het eerste deel van de rit; 's avonds het laatste). Pas straks als het echt winter is en pikkedonker, zal de lamp langere tijd aan zijn.
Daarom wil ik ook nog gaan kijken of ik geen schakelaartje aan het stuur kan bevestigen, waarmee ik de lamp aan en uit en van lage naar hoge stand kan schakelen. Dat zou het nog gemakkelijker maken. Maar dan moet ik de lamp gaan openen en moet er een kabeltje uit de waterdichte behuizing komen naar boven naar het stuur.
Technisch gezien moet dat kunnen, maar het moet ook een beetje netjes zijn, en vooral praktisch, zodat ik de lamp er ook af kan halen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.