zaterdag 1 november 2014

Restcapaciteit accu bij elektrische fiets

Na inmiddels een aantal maanden en paar duizend kilometer met de Sinus BC55 te hebben gefietst, is het tijd eens naar de prestaties van de accu te kijken.

Even praktisch bekeken, heb ik nog totaal geen terugval in capaciteit gemerkt tijdens het fietsen. Duidelijk merkbaar - tenminste duidelijk af te lezen op het display - is dat op dagen met veel wind er aanzienlijk minder restcapaciteit ('minder streepjes over') is, dan op stille dagen.

Dit resulteert in volgende grafiek:


Yes, weer iets om bij te houden... :)
Zoals te zien is, ligt de gemiddelde restwaarde tussen de 20 en 25 km. Met een piek naar boven in september (erg rustige maand wat betreft wind) en juli (erg winderig of te weinig meetdata?).
Het is wel zo, dat ik het niet iedere dag noteer. Hier en daar mis ik wel een dagje, waardoor de waarden een beetje vertekend beeld geven. Maar in grote lijn komt het overeen met mijn waarnemingen.
Tot nog toe een uitstekend resultaat.

Bij de X-Tract na 3 maanden onvoldoende capaciteit

Bij de X-Tract was het bij de aanschaf van de fiets in 2009 wel anders. Al na drie maanden - in december 2009 (na ongeveer 1.200 kilometer) - merkte ik al aanzienlijke capaciteitsterugval (3x woordwaarde) en kwam ik niet meer met één acculading op-en-neer.
Vanaf januari 2010 heb ik dagelijks mijn acculader meegenomen naar het werk, om deze daar opnieuw op te laden en mei 2011 had ik een tweede lader gekocht omdat ik het steeds maar heen en weer slepen toch wel lastig vond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.