zondag 28 september 2014

Grote poetsbeurt

Na 2.500 kilometer mag de fiets wel eens een hele grote poetsbeurt krijgen. Het weer is eigenlijk al deze tijd erg droog geweest en op de dagen dat ik gefietst heb heeft het nauwelijks geregend. Echt smerig is de fiets dus ook niet geworden en de reguliere poetsbeurten zijn tot nu toe altijd genoeg geweest.

Tijd nu echter om ook de ketting eens goed schoon te maken.

De fiets heeft geen echte kettingkast, maar een kunststof omhulsel dat uit twee delen bestaat en je uit elkaar kunt schuiven. Alleen de bovenkant en buitenkant van de ketting wordt beschermd. De onderkant is gewoon open.

Deze is met 4 schroeven los te maken... Daar begint het 'probleem'. Het zijn drie verschillende soorten schroeven: 2x kruiskop, 1x bout voor de steeksleutel en 1x zo'n 6-hoekige (torx?) schroef. Een torxsleutel heb ik (nog) niet, dus met enige moeite voldeed ook de inbussleutel.
Het plastic van de kettingbeschermer was nu deels te verwijderen. Over de achteras kon je het wegschuiven (linker gedeelte onder in de foto), zodat ongeveer de helft van de ketting vrij ligt. Het voorstel gedeelte dat om de trapas zit (bovenste foto) kun je volgens mij niet verwijderen zonder ook de trapper te verwijderen. Daar gaan we dus maar niet aan beginnen.

Alles helemaal goed schoonmaken gaat dus niet; het tandwiel dat tegen de motorbehuizing zit, kom ik niet aan.
De ketting heb ik zo goed en zo kwaad als ik kon schoongemaakt en toen begon het in elkaar schuiven van het kwetsbare dunne plastic... Dat had ik misschien iets beter verwacht van een fiets van deze prijs.
De twee kruiskopschroeven zaten zo vast, maar de torx-schroef (bovenaan zichtbaar op de bovenste foto) was nauwelijks in het gat te krijgen als de 4e schroef aan de onderzijde al aangedraaid was.

Met enig gehannes heb ik ze vast gekregen, maar perfect zit het niet. Het blijkt namelijk enige speelruimte te zitten tussen het ronde trapas deel en de plastic behuizing. Een ruimte van pak 'm beet één milimeter, en de beide schroeven trekken dit naar elkaar toe. Ik ben benieuwd hoe lang dat heel blijft.
Bij een volgende beurt, moet ik daar toch eens op attenderen.




zaterdag 27 september 2014

Het wordt weer donkerder

De maand september zit er weer bijna op en de Sinus BC55 gedraagt zich voorbeeldig.
Op dagen dat er weinig wind is, heb ik aan het eind van de rit nog ca. 40 kilometer capaciteit over. Op dagen dat er wel (redelijk wat) tegenwind is, heb ik rond de 15 kilometer capaciteit over.
Inmiddels is de kilometerteller over de 2.500 kilometer gegaan, samen met nog diverse andere kortere ritjes naast het woon-werk-verkeer. Inmiddels voor 2014 alweer 4.500 kilometer gefietst. Over vijf jaar genomen heb ik nu 25.000 kilometer gefietst.

Het is met name 's ochtends al weer aanzienlijk donkerder. En dat wordt iedere dag 2 minuten meer. De BC55 heeft een bijzonder goede voorlamp, die tot nu toe nog prima voldoet. Of dit ook zo is straks als het in de winter echt donker is (meestal gaat die periode in nadat de klok is verzet) zal ik nog even moeten afwachten. Tot eind oktober verwacht ik hiermee geen problemen. Nadat op 25 oktober de klok is verzet, moet ik 'winterklaar' zijn (net als de tuin).

Ik ben bezig om een constructie / klem te verzinnen voor de Philips Saferide aan het stuur of de stuurstang te bevestigen. Op het stuur is namelijk geen plaats voor de klem die bij de lamp zit. De Bosch Intuvia display neem alle plaats in. Daarnaast is het stuur gebogen/golvend en is het niet mogelijk de klem er zo maar op te bevestigen. Daar moet dus iets anders voor komen... Misschien een soort van klem op de stuurpin


maandag 1 september 2014

Nazomer?

Nou, de zomer(vakantie) is voorbij en we zijn weer volop aan het werk. Met de fiets uiteraard.
Het is al weer enige tijd geleden dat ik wat zinnigs (voor zover je dit zinvol kunt noemen :) heb geschreven, dus vooruit daar gaan we weer.

De nieuwe (inmiddels niet nieuw meer natuurlijk) rijdt super. De middenmotor reageert ontzettend snel met in- en uitschakelen. In het bochtenwerk is dat bijzonder positief. Daarnaast is de ondersteuning gewoon zeer intuïtief. Zelfs met een straffe tegenwind merk je die nauwelijks. De ondersteuning wordt gewoon iets meer en je fietst gewoon door.

Inmiddels heb ik er al een dikke 1.900 km mee gereden. Naast het woon-werkverkeer dat hier rechts in de grafiek wordt weergegeven, rij ik er immers nog meer mee.