woensdag 11 maart 2015

Poetsbeurt - ketting

De afgelopen week eindelijk weer eens volledig gefietst. Daarbij merkte ik enig gekraak bij de ketting en af en toe leek de ketting iets over te springen of te haperen. Dus was het tijd de fiets eens een 'after'-winter-poets-en-controlebeurt gegeven. Daar kwam ik er echter achter dat de ketting redelijk slap hing, waardoor het haperen waarschijnlijk werd veroorzaakt.

Aangezien de fiets inmiddels bijna 1 jaartje jong is en toch toe was aan een officiële beurt bij Richard van Alphen, heb ik meteen maar een afspraak gemaakt voor een controlebeurt. Tijdens de vorige beurt was de slappe ketting ook al een probleem. Toen is die er zelfs meerdere keren afgelopen. Dit keer nog net niet. Na een dikke 2.000 kilometer is de ketting dus dusdanig slap geworden, dat bijstellen noodzakelijk is. Dat is dus meer dan 2x per jaar...

In dit geval zal er geloof ik een schakel tussenuit gehaald worden, aangezien de fiets vorige keer al op de grootste afstand gezet is. Ik ben benieuwd of dat nu ook weer na 2.000 km zo ver is dat de ketting weer te slap is.

5 opmerkingen:

  1. Hallo Paul, ik heb je blogs/bevindingen over de Sinus BC55 gelezen. Wat is er weinig over deze fiets te vinden op het internet. Weinig tot geen reviews, test etc.. Zelf heb ik inmiddels deze fiets besteld en ik hoop hem na het weekend te krijgen. Ik ben benieuwd naar de accu/motor en het fietsen zelf op langer termijn. Bij mijn vorige fiets, een batavus padova, trapte ik na 5 jaar door de achteras. Dit zou een reparatie worden van 550 euro en omdat de accu op op het punt stond het te begeven heb ik er voor gekozen de fiets niet te laten repareren. Wel jammer want je hoopt met zo'n dure fiets langer te kunnen fietsen. Nu dus een Sinus BC55... ik ben benieuwd maar ik blijf je nog even volgen dus ;-) Kan je nog meer vertellen over het rijgedrag, (schakelen)?? Bedankt voor de informatie! Groet, Johan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is inderdaad weinig over te vinden... Toch gek dat we dan die fiets kopen :) In Duitsland is het wel behoorlijjk groot, dus Deutsche grundlichkeit zullen we maar zeggen.
      Dat na 5 jaar de as kapot gaat zou eigenlijk toch niet moeten kunnen - zeker als het een fiets van enige naam is, zoals batavus. Mijn vorige - echt niet de beste - ebike van het onbekende belgische Xtract was na 5 jaar eigenlijk nog perfect.
      Ik ben nu na een jaar erg tevreden over de Sinus. Het frame is erg robuust, stevig en stug. De banden zijn dikker dan ik gewend was en de ondersteuning met Bosch middenmotor is veel beter dan de motor in het voorwiel. Het schakelen gaat denk ik net als bij alle naafversnellingen... prima. Wat wel heel goed is, dat zijn de hydraulische remmen. Die heb je met die snelheden soms wel eens nodig. Ik heb sinds januari de Baddass tuning chip (www.badassebikes.com) op de fiets, waardoor de snelheid niet meer begrenst is.... lachen om een wielrenner met 35 km/h fluitend in te halen. Maar is wel extra opletten natuurlijk. Niet alleen de snelheid is hoger, ook de kuilen en gaten komen harder aan.
      Gistermiddag was de snelste dag ooit: 19 km in 36 minuten. Dat is gemiddeld 31 km/h.
      Meestal zit ik rond de 28 km/h gemiddeld.
      Zonder de chip is dit ongeveer 24,2 km/h (46/47 minuten over de 19 km).

      Succes. Ben benieuwd naar je ervaringen. Schrijf er gerust eens over.

      Verwijderen
  2. Bedankt voor je snelle reactie Paul! Op de eerste plaats moet ik zeggen, wat kan jij schrijven zeg. Het is een genot om je blogs te lezen. Je antwoord geeft vertrouwen in het merk, dat is fijn want het is toch een flinke aanschaf. Waar ik wel geschrokken van ben is de prijs van een nieuwe accu. Een nieuwe accu voor 729,00 eur vindt ik wel heel veel.. Die accu mag dan toch zeker wel 5 jaar mee gaan. Laad jij de accu in de winter op in een verwarmde ruimte (in huis) of in de schuur??

    Nu ben ik zelf niet zo'n schrijver maar ik zal zo nu en dan wel reageren op je blog en iets vertellen over mijn bevindingen.. beide een Sinus... het schept toch een band hé ;-)

    Groetjes, Johan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je compliment. Schrijven over iets dat je leuk vindt gaat meestal vanzelf...

      Wat betreft de accu, dat is natuurlijk altijd twijfelachtig hoe lang die mee gaat. Over het algemeen zie ik/lees ik, dat wanneer een accu met regelmaat wordt gebruikt en geladen, hij veel langer mee gaat en zijn capaciteit behoudt dan wanneer die in de winter 5 maanden blijft stilliggen.
      Bij mij gaat de accu (zomer en winter) na mijn rit uit de fiets en wordt binnen opgeladen. Simpelweg omdat mijn fiets buiten staat (wel overdekt, maar toch) en ik daar geen stopcontact in de buurt heb. Anders zou ik het in de zomer misschien wel buiten doen. Met mijn vorige fiets heb ik dus ruim 25.000 km gefietst met één accu. Die overigens al na enkele maanden niet meer voldoende capaciteit gaf om comfortabel heen-en-weer te fietsen. Daarna de rest van de jaren wel nagenoeg dezelfde capaciteit.
      Bij de Sinus - ik rij nu ongeveer een jaar.- merk ik na 4.295 km wel een lichte teruggang in capaciteit. Wanneer het stevig waait en ik dus flink moet trappen, is de accu op de terugweg praktisch leeg. Dat leek (ik zeg duidelijk leek) in het begin minder duidelijk. Daarom neem ik al regelmatig mijn lader mee als ik weet dat het winderig weer is.
      Daarnaast heb ik met de 'turbo' van Badass natuurlijk ook een hoger verbruik en moet ik bijladen. Ik zal dan ook binnenkort een tweede lader kopen zodat ik die niet heen en weer hoef te slepen.
      Mijn intentie is om op deze fiets langer te rijden (dus meer dan 5 jaar) dan met mijn vorige. Dus ook de accu moet langer meegaan :)

      Verwijderen
  3. Mijn idee Paul, ik hoop dat mijn fiets/accu langer dan 5 jaar mee zal gaan. Inmiddels heb ik mijn fiets opgehaald en de bedrijfslading leeg gereden. Van acht de accu opgeladen en vanochtend zo'n 20 km gefietst. De reikwijdte was bij terug komst hoger dan toen ik weg ging. De computer zal eerst moeten 'leren' hoeveel km er met een volle accu gereden kan worden, althans hier ga ik vanuit..toen ik ging fietsen was de verwachting 92 km en toen ik terug kwam 109 km (eco stand) ik heb wel stukken tour gereden en hellingen op turbo stand. Tot nu toe zijn mijn bevindingen t.o.v. de Batavia dat de accu krachtiger is maar dat de Batavia soepeler uit rolt en veel minder geluid maakt. Ook is de Batavus feller maar minder stabiel. De Sinus is daar in tegen veel comfortabeler.... Tot zo ver mijn bevindingen.. O ja, de remmer zijn super! :-) groetjes Johan

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.