Kosten/onderhoud

Hier de kosten voor zowel de aanschaf van de fiets, als de onderhoudskosten én natuurlijk de opbrengsten van de gereden fietskilometers (stand per 1 november 2014):

01.09.2009 Aanschaf fiets
 €   1.550,00
Regenpak
 €         19,95
Tas
 €         24,95
Temperatuur + energie logger
 €         29,90
B&M Ixon IQ 40lx
 €         84,95
Overschoenen
 €         19,95
15.06.2010 achterband 4.000 km(bu+bi)
 €         58,90
02.10.2010 Winterjas reflecterend
 €         19,95
12.10.2010 Remblokjes 4x
 €           9,90
28.01.2011 grote beurt
 €         22,08
Tweede acculader
 €         98,00
Nieuwe voorband (bij 11.000 km)
 €         55,95
Bijstellen remmen/versnelling
 €         25,00
28.05.2012 Reparatie na storing + diversen
 €         65,87
28.05.2012 Nieuw regenpak
 €         21,95
01.06.2012 Nieuwe achterband 14.000 km
 €         50,65
03.07.2012 reparatie systeemstoring 1
 €         12,50
07.07.2012 Reparatie systeemstoring 2
 €         53,32
30.11.2012 tandwielen /ketting vervangen
€         97,65
30.11.2012 nieuw zadel SR Lookin
€        28,88
30.11.2012 overschoenen, muts, handschoenen en regenbroek
€      116,60
Fietskm 2009+2010
 € -1.604,40
Fietskm 2011
 € -1.316,05
Fietskm 2012
 € -1.174,00
Fietskm 2013
€    -847,02
12.01.2013 Philips Saferide 80 koplamp
€     119,00


26.04.2014 Aanschaf Sinus BC55
€     3.000,-
Fietskm 2014
€ -1.217,16
test
test
Terugverdiend (nog net niet;)
 € 273,69

De tabel klopt niet 100%. Er zijn een paar kleine puntjes die ik hier niet weergeef, waardoor er een verschil in het totaal is. Ga er maar van uit dat het wel klopt...

Bij de terugverdienbedragen, ben ik uitgegaan van de kilometers die ik met de auto heb uitgespaard door met de fiets te gaan. Dit zijn er immers meer dan dat ik fiets (per dag ongeveer 4 km meer met de auto). De kosten van die autokilometers bereken ik met ongeveer € 0,21 per km. Als ik alles uitreken, komt mijn zuinige Suzuki Alto daar op uit (verzekering, winterbanden over 4 jaar met verwisselen, kleine afschrijving van €500,- per jr en verbuik van 1:19 geteld). De zomer/winterbanden zullen waarschijnlijk langer meegaan; de afschrijving.... geen idee; het verbruik is rond de 1:19/1:21 dus iets zuiniger in werkelijkheid.

Er van uitgaande dat ik met deze gegevens met de auto nog 8000 kilometer rij, komt dit neer op de genoemde prijs per kilometer van € 0,21.
Een zwaardere, duurdere, meer verbruikende middenklasser, komt dus al gauw boven de 40/50 eurocent per km (en meer!).

Deze pagina heb ik voor het laatst op 5 november 2014 bijgewerkt.

24 opmerkingen:

  1. Ik lees je blog altijd met veel plezier, aangezien met een elektrische fiets precies dezelfde woon-werk afstand fiets. Ik hou voor mezelf ook een kostenlijstje bij en die komt aardig overeen met jouw kostenlijst.
    Wat ik me echter al een tijdje afvraag: de website Milieu Centraal rekent voor de kosten per elektrische fiets (incl. onderhoud + afschrijving) het bedrag van 18 cent per kilometer (http://www.milieucentraal.nl/themas/schoon-en-zuinig-op-weg/auto-ov-of-fiets/elektrische-fiets).
    Ik ben benieuwd naar de ervaringen van andere woon-werk fietsers, want in mijn beleving is dit bedrag veeeeel te hoog. Volgens mij zijn de totale kosten nog minder dan de helft...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Johan,
      Allereerst bedankt voor het compliment.

      Kijk goed wat Milieu Centraal allemaal aan kosten noemt: afschrijvingen én het 'periodiek' vervangen van de accu. Op die manier komt je wel aan 18 cent denk ik. Afschrijving € 500,- (bijv. 4 jaar); stroom € 25,-; onderhoud € 200,-. Dit is bij 5.000 km al € 0,15 per k/m. Als je dan nog een accu moet vervangen voor € 500,- (en dit als afschrijving meeneemt) dan gaat het snel richting de € 0,18.

      Maar ja, telt zo iemand?
      Ik heb een Suzuki Alto, die ongeveer 1:19 rijdt. Een rit met de auto naar het werk (42 km) kost bij 42 : 19 = 2,21 ltr * € 1,709 = € 3,78.
      Een rit met de fiets kost (1 acculading) = 0,371 kWh (zie: http://mijnelektrischefiets.blogspot.nl/2009/10/accu-opladen.html) oftewel 0,371 * € 0,23 = € 0,08, oftewel als je puur het verbruik telt:

      - 1 dag auto = € 3,78
      - 1 dag fiets = € 0,08 (€ 0,002 per km...)
      Echte 'Winst' van € 3,70

      Ze noemen voor een kleine auto de km-kosten € 0,63. Mijn kleine valt onder die categorie denk ik, terwijl ik (incl. afschrijvingen maar die zijn moeilijk in te schatten) uitkom op ongeveer € 0,35 per k/m voor de auto.
      Mijn gevoel zegt trouwens dat je voor een gebruikte elektrische fiets weinig geld meer terugkrijgt, terwijl een gebruikte auto een redelijke restwaarde kan hebben... niet?

      Daarnaast heb je met de fiets natuurlijk veeeeeel meer voordelen: je bent in beweging, gezondheid, buiten, anti-stress moment etc... :)

      Verwijderen
  2. Om gelijk even op je laatste opmerking (gezondheid en beweging) in te haken: dat is ook een interessante discussie. Ieder mens "moet" minimaal 30 minuten per dag bewegen. Ik heb eens geprobeerd na te gaan of dagelijks een uurtje heen en een uurtje op de fiets voldoende is om aan deze norm te voldoen. Ik betwijfel het zelf: in mijn beleving is de mate van inspanning op een elektrische fiets zo weinig (je zweet niet en wordt niet moe) dat ik me afvraag of je met een elektrische fiets hieraan voldoende voldoe. Maar goed dat is een andere (ook interessante) discussie... Ik zou het wel eens willen meten met een hartslagmeter, alleen heb ik die niet in mijn bezit, maar misschien dat anderen dit al wel eens gedaan hebben.

    Wat de kosten betreft: het is inderdaad maar net hoe je het berekent. Ik ga er zelf vanuit dat de accu langer meegaat.
    Mijn ervaring is wel dat de onderhoudskosten niet onderschat moeten worden. Een elektrische fiets heeft (zeker bij veel woon-werkverkeer) gewoon goed onderhoud nodig. Maak niet de fout om goedkoop online voor een dumpprijs een fiets te bestellen zonder service... Liever bij de fietsenmaker in de buurt 150 euro meer betalen voor een goede fiets, maar dan heb je wel een goede service en dat is zijn geld echt waard, is mijn ervaring...!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je de fiets als woon-werk-verkeer gebruikt, moet je het ook in die context zien: ik denk toch echt dat de beweging die je op de fiets maakt altijd beter is dan de beweging die je in de auto maakt. En als je permanent de maximale snelheid fiets, hoef je weliswaar geen super inspanning te verrichten, maar ben je toch echt wel bezig.

      De onderhoudskosten van mijn elektrische fiets vallen erg mee, maar ik ben het helemaal met je eens dat je goede producten moet kiezen. De huidige fietsen die voor vaak minder dan € 600,- te koop zijn (ik heb er eens op gefietst), zou ik voor dit doel echt niet kopen. Aan de andere kan betaal ik er ook geen € 3.000,- voor. Veel te veel.

      Verder onderhoud (zie boven) is - zolang als er geen echte problemen zijn - eigenlijk alleen maar (goede) banden en remblokjes. Ik ga a.s. vrijdag voor een 'grand overhall', waarbij de hele tandwielen, ketting, cranckset, rem- en versnellingskabels etc. vervangen gaan worden. Zal natuurlijk direct melden wat dat gaat kosten (ik schat € 125,- bij elkaar).
      De fietsenmaker zei overigens dat een ketting en tandwielen van een elektrische fiets veel minder hard slijten dan bij een gewone fiets, omdat er lang niet zoveel kracht op wordt uitgeoefend (dit zal voor een fiets met een middenmoter denk ik dan wel weer niet opgaan, omdat die wel aan de ketting 'trekt').
      Daarbij ga ik kijken voor een andere zadel met verende zadelpen (denk ik), voor iets meer comfort en nieuwe winter handschoenen.

      Krijg je problemen aan de accu (of de controller die bij mij dus afgelopen zomer kapot was), dan kan dat aardig in de papieren lopen en dan zou ik - denk ik - meteen een nieuwe overwegen (aangezien mijn fiets 3,5 jaar oud is).

      Verwijderen
  3. Ik ben pas (750 km) begonnen met woon-werkverkeer met de elektrische fiets. De kostprijs per km laat zich berekenen als volgt.

    Zelf doe ik 2 x 26 km per werkdag, dus ca. 10.000 km per jaar.
    - Afschrijving fiets (fiets + herstellingen op 5 jaar): 4.000 EURO op 50.000 km = 8 cent/km, of 800 EURO/jaar
    - Afschrijving batterij (elke twee jaar een nieuwe) : 500 EURO op 20.000 km = 2.5 cent/km of 250 EURO/jaar

    In totaal dus iets van: 10.5 cent/km
    Mijn treinabonnement voor de periode van 1 jaar is net even duur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      Dank voor je reactie. 2x 26 km is een leuke afstand. Succes en ik hoop dat je het lang volhoudt.
      Je noemt in je berekening de afschrijving van de batterij en vervanging na twee jaar/20.000 km... Ik hoop dat voor jou dat dat niet hoeft. Ik doe inmiddels ruim 3,5 jaar (nu bijna 20.000 km) met nog steeds de eerste accu die het prima volhoudt. Bij accu's gaat het om het aantal laadcycli. er wordt bij een Lithium Ion accu gesproken van 800-1.000 laadcycli. Ondanks dat die van mij al bijna 4 jaar oud is, (ik rij ongeveer 120/130 dagen met de fiets; ervan uitgaande dat één dag een volledige laadcyclus is, heb ik nu ca. 420 laadcycli gehad) zit ik dus misschien op de helft. Als de accu kapot is, denk ik dat ik gewoon een nieuwe fiets koop :) Op dit moment is het eerder de fiets die wat mankementen begint te vertonen. Het stuur (stuurpen) is wat los aan het raken, het voorwiel tikt (misschien een losse spaak?) en nog een paar kleine dingetjes.
      Wat voor soort accu heeft je fiets? Een LiFoPo4-accu zou nog langer mee moeten gaan en de nieuwste Li-Ion misschien ook wel.

      Daarnaast kun je zien dat ik niet met de afschrijvingen van de fiets reken als mijn 'winst', maar de niet uitgegeven kosten voor de auto, wat al met al toch iets meer is. Openbaar vervoer is voor mij geen optie.

      Verwijderen
    2. hoi Paul

      ivm die stuurpen: achter de sticker van Tranz-x zitten zetkantschroeven die je kan aandraaien, ook al een kaar moeten doen: is het hiermee niet opgelost?

      Verwijderen
    3. Nee, er zat echt speling in de pen. Ik heb 'm er een keer helemaal uit gehaald, schoongemaakt en weer vastgezet, maar dat hielp niet. Zei de fietsenmaker ook toen ik de fiets bracht, dat in het binnenste van de pin (het deel dat bij het vastdraaien van die bout moet zorgen voor het vastklemmen) iets afgebroken of verbrokkeld was.

      Verwijderen
  4. Hallo Paul,

    Mijn woon werkverkeer gaat bijna volledig langs een kanaal en dus weinig verkeer. Ik had erg veel aan je blog. (bvb. meteen overschoenen gaan kopen :-). Ik hoop het lang vol te houden, en toch aan 10.000 km/jaar te geraken. (hout vasthouden!)

    Ik heb een Batavus Viento en een 25V, 14 Ah Li-ion batterij, die op volle kracht zowat 35-50km autonomie geeft. Ik laad dan ook 2x op per dag (dus niet volledig). Dus een levensduur van 800 laadcycli is dan 400 dagen oftewel twee jaar. Zoals jij rekent is dat vier jaar. Ik denk dat de realiteit er ergens tussenin zit, misschien is afschrijven op drie jaar juister. We 'll see.

    Maar zelfs als je de batterij-levensduur verdubbelt, dan nog maakt dat niet zo erg veel uit voor de kost per km. (9.25 cent/km ipv 10.5 cent/km)

    Dus de kost wordt gemaakt door de fiets en de afschrijving er van. Vijf jaar lijkt me redelijk, wegens dagelijks gebruik. Wat jou betreft, denk ik niet dat het herstellen van een losse stuurpen of een losse spaak echt grote kosten kunnen zijn, Maar na 3.5 jaar zou dat toch niet mogen denk ik. In ieder geval is een herstelling goedkoper dan een nieuwe fiets (maar niet zo leuk natuurlijk).

    Wat denk je qua herstellingskosten? Ik ga alles laten doen door de fietsenmaker, maar is het realistisch om met een budget van [4000 EURO - 2500 EURO (fiets + toebehoren+fietsverzekering)] toe te komen ? Mijn fietsenmaker geeft trouwens een interessante garantie, de eerste twee jaar doet hij het onderhoud voor een totale som van 75 EURO wat betreft werkuren. De materialen moet ik wel betalen, maar dat zal wel meevallen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter,

      Wat bedoel je met 35-50 km autonomie? Hij blijft ondersteunen tot die snelheid?

      Ik laad ook twee keer per dag op (beide keren zijn ongeveer een halve lading denk ik; dus samen één volle).

      Ik laat overigens ook alle reparaties door een fietsenmaker doen. Zelfs een band verwisselen ga ik me niet moe op maken. Die doen dat veel sneller en beter en kost in verhouding niet veel. Ook de reparatie van een stuurpen en/of spaak kost inderdaad niet veel. Ga ik ook zeker laten doen.
      De totale reparatiekosten - zeker de eerste paar jaren, blijven denk ik beperkt tot remblokjes en banden. Iets later misschien ook aan het aandrijvingssysteem, maar dan is het meer afstellen en software updates... Het is net Windows...

      Als je echter die vele goede nieuwe elektrische fietsen ziet (maar vaak ook erg dure), dan begint het wel te kriebelen. Pas als het verstand er weer bij komt is het mij wel duidelijk: zolang als deze fiets goed fiets, blijf ik er lekker op rijden. Pure winst iedere dag.

      Verwijderen
  5. 35-50 km autonomie betekent, hoe ver ik kan rijden op de batterij (bij volledige bekrachtiging).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Elektrische fietsen

    Elektrische fietsen zijn praktisch en gemakkelijk. Bovendien kunnen ze mee een oplossing bieden voor de mobiliteitsproblemen en de opwarming van de aarde. Ze zien eruit als gewone fietsen, maar hebben een elektrische motor die de inspanningen om vooruit te geraken deels overneemt.
    Economisch en ecologisch

    Oorspronkelijk diende de fiets met elektrische assistentie vooral voor oudere of minder beweeglijke mensen of voor ouders die hun spruit op de fiets wilden meenemen.
    Ondertussen is hij ook geliefd bij de gewone fietser, die blij is dat hij zich dankzij de hulp van de elektrische motor wat minder moet inspannen. Dat alles kan voor een gebruikskost die niet te vergelijken valt met die van een auto of bromfiets: minder dan 3 eurocent per 100 km voor het zuinigste model uit onze selectie. En ze zijn natuurlijk milieuvriendelijker: ze veroorzaken nauwelijks CO2-uitstoot (behalve voor de elektriciteitsproductie) of andere vervuilende stoffen, geen fijn stof, enz.
    Verschillen met de klassieke fiets

    Elektrische fietsen hebben net dezelfde eigenschappen als gewone fietsen: verlichting, remmen, antidiefstal, fietsstandaard, enz. Alle modellen zijn uitgerust met een versnellingssysteem (5 tot 8 versnellingen) aan het versnellingsmechanisme of in de wielnaaf.
    Ze rijden vrij comfortabel, maar wegen wel veel meer dan een gewone fiets. Dat komt door het gewicht van de batterijen.
    Op wat letten?

    De assistentie bij aanzet die op sommige modellen aanwezig is, werkt met een krachtsensor die het elektrische systeem activeert zodra u op de trappers drukt. Dat is natuurlijk een groot voordeel, vooral wanneer u vertrekt op een helling. De andere systemen treden pas in werking wanneer u al enkele malen op de pedalen hebt getrapt. Het is dus aan u om de eerste meters een inspanning te leveren.
    De assistentie op hellingen is meer dan welkom als u in een heuvelachtig streek of stad woont. Ze werkt vooral goed bij fietsen met de motor in de trapas.
    De levensduur van een batterij wordt geschat op 500 complete cycli opladen/ontladen, wat neerkomt op twee jaar, als u de fiets dagelijks gebruikt. Na ongeveer vier jaar moet de batterij hoe dan ook worden vervangen.
    De autonomie kan variëren naargelang het model en naargelang u veel of weinig beroep doet op de assistentie.
    De prijs gaat van minder dan € 1 000 voor de goedkopere modellen tot meer dan € 3 000 voor de duurdere (maar ook betere) elektrische fiets. Daar moet u, na verloop van tijd, wel nog de prijs voor een nieuwe batterij bij optellen. Bij intensief gebruik ligt de prijs per kilometer van een elektrische fiets tussen € 0,10 en € 0,20, dus ongeveer de helft van de kilometerprijs van een kleine auto. Uiteraard zijn er nog de heilzame effecten op de gezondheid en het milieu, maar hoe groot die zijn, dat is moeilijk te becijferen.

    http://www.test-aankoop.be/auto-fiets/fietsen/dossier/elektrische-fietsen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je reactie.
      Allemaal bekende dingen die u verteld.
      Hier ben ik het niet mee eens:
      "De levensduur van een batterij wordt geschat op 500 complete cycli opladen/ontladen, wat neerkomt op twee jaar, als u de fiets dagelijks gebruikt. Na ongeveer vier jaar moet de batterij hoe dan ook worden vervangen."
      Bij Lithium Ion accu's spreekt men van 800-1000 laadcycli. Lithium Polymeer zelfs tot 1.500 laadcycli.
      Daarnaast: 250 dagen per jaar de volledige accu leegrijden doet niemand (denk ik).
      Met andere woorden: een elektrische fiets (of beter gezegd het elektrische systeem en de accu) moet dus makkelijk 4 of 5 jaar en meer mee kunnen gaan.
      Ik fiets ongeveer 120-130 dagen per jaar met de fiets. Dat zijn dan dus 1.000 / 130 = ruim 7,5 jaar!!! Ik denk dat in zo'n geval de fiets eerder is versleten dan de accu.

      Verwijderen
    2. Interessante zienswijze. Qua aantal ladingen kan zo een accu dus lang meegaan. Maar aan de andere kant lees ik ook dat de batterij gewoon verouderd en dus maar 3 jaar kan meegaan enkel en alleen maar door de verouderingen. Ik ben benieuwd naar onze ervaringen.

      Peter
      (1500 km)

      Verwijderen
    3. ik rij nu deze week mijn 8000ste kilometer in, en de batterij begint er toch wel wat van te weten: de lader gaat steevast mee de fietszak in om op het werk op te laden. Ik heb wel de ondersteuning wat opgedreven naar max 27,5 per uur. Ik heb trouwens dezelfde fiets als die van Paul (wel een jaartje jonger) Ik rij 25-26 km enkel. Maar 52 haal ik dus net wel of net niet meer met volledige ondersteuning en afgeregeld naar 27,5 km. Op zich niet erg hoor, heb ook het gevoel dat de laatste batterijkilometers altijd minder snel zijn dan de eerste, dus als ik oplaad op het werk ben ik sneller thuis ;)

      Verwijderen
    4. Ja, de accu blijft een 'zorgenkindje'. Zoals je bij mij (aan het begin in 2009) kunt lezen ging het de eerste maanden prima (heen en weer met één acculading), maar daarna werd het minder. Sindsdien echter is het wel constant, maar ik laad de accu wel op het werk (met een tweede lader; ik wil zo min mogelijk gewicht meeslepen en ik vond het iedere keer zo'n gedoe) de accu weer op.
      En ja: de laatste accu-kilometers zijn volgens mij inderdaad met minder ondersteuning. Dat voel ik ook.
      Ik ga volgende week nog eens heen-en-weer fietsen op één acculading. Eens kijken hoe dat voelt.

      Verwijderen
  7. Ik kwam iets tegen op het forum (http://www.fietsersbond.nl/forum/ervaringen-met-sparta-ion-lezerservaringen) dat hier interessant is:

    Fiets altijd aan de lader:

    Accu's lopen altijd leeg, en een bijna lege accu loopt nog sneller leeg. Een volledig lege accu moet geresset worden door de zekering tenminste 10 minuten te verwijderen, als het "niet-kunnen-opladen" probleem voordoet. In één van mijn reacties heb ik meer verteld hoe je moet resetten.

    Net als bij motorfietsen (op winterstalling) de accu via een druppellader op juiste conditie wordt gehouden, werkt dit ook bij de E-bike. Nadat de E-bike weer opnieuw is opgeladen, houd hij de accu in conditie. Dus na gebruik van je Sparta Ion, direct weer aan het stroom. Nieuwe accu's is wel verstandig 3x bijna leeg te rijden en daarna wel altijd aan het stroom. Ook al is de fiets al volledig opgeladen, door continu aan de oplader (in de AAN stand) te houden bij geen gebruik, gaat de accu vele malen langer mee dan boekjes vermelden. Norm van maar 600 - 700x kunnen opladen is voor het rijk der fabelen. Maximaal kunnen opladen hangt af van je zelf, in consequent zelfgedrag met aan de lader te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed stukje denk ik. Accu's kunnen langer meegaan dan we denken. Hangt heel vaak af van hoe er mee omgegaan wordt.
      Aangezien ik de accu eigenlijk elke dag gebruik, heb ik waarschijnlijk nauwelijks problemen... Iedere dag (na de ochtendrit en 's avonds retour) wordt de accu opgeladen. Daarna gaat hij wel van de lader af.
      Als ik in de zomervakantie niet fiets, leg ik 'm 1x per week aan de lader. Ook in de winter. Ik laat hem niet continue aan de lader. Geen idee of dat beter is. Uit het artikel zou dat wel blijken dus.
      Ik fiets nu inmiddels 18.000 km. Delen door 38 km per dag zijn 473 dagen. Uitgaande van één dag één volle acculading (en dat is het niet), ben ik op de helft van de levensduur.

      Verwijderen
  8. Hallo,
    Hallo,
    Fijn om zo'n overzicht te zien. Vond het omdat ik eigenlijk benieuwd wat de laad-kosten zijn. Zie het niet terug, maar zal toch ook zomaar 20-50 euro per jaar zijn?
    Groet,
    Maarten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Maarten,

      Ook het laden heb ik regelmatig bijgehouden.
      Het opladen van een volle accu bij de X-Tract was ca. 0,371 kWh per dag.
      0,371 x € 0,25 (per kWh) = € 0,10 per dag x 200 dagen (succes) = € 18,55 per jaar... En dat is ruim geteld
      Zie voor het volledige 'verslag':
      http://mijnelektrischefiets.blogspot.nl/2009/10/accu-opladen.html (van enige tijd geleden dus).
      .
      Van mijn huidige fiets heb ik het nog niet exact bijgehouden, maar het zal elkaar niet veel ontlopen denk ik.

      Verwijderen
  9. Vanaf juli fiets ik ook dagelijks naar het werk. Ik krijg een fietsvergoeding van 22cent, of 4,88 euro per dag. Die vergoeding zie ik niet direct terug in jou tabel. Met die vergoeding is de fiets toch veel vlugger terug verdiend.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Sorry, had de aankoop van je nieuwe fiets niet gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo, zijn die accu's van de elektrische fiets nou echt zo sterk genoeg?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, dat blijft een moeilijk te beantwoorden vraag. Er zijn mensen die er heel veel pech mee hebben, maar er zijn er ook (zoals ik) die er 5 jaar en 25.000 km mee fietsen.
      Daar kan ik dus helaas geen goed antwoord opgeven.
      Ik blijf er wel bij dat ik denk dat een accu die altijd/regelmatig gebruikt wordt beter zijn capaciteit blijft houden, dan eentje die in de winter 4-5 maanden stil ligt (en dan waarschijnlijk onder de verkeerde condities wordt opgeslagen).

      Verwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.