maandag 28 september 2009

Gezondheid

Ik heb deze titel onder het kopje gezondheid gezet... Waarom? Omdat fietsen je gezondheid verbetert.

Als je kijkt wat fietsen met je lichaam doet, dan is dat toch wel heel wat. Je hartslag gaat omhoog; je bloeddruk daalt. Op deze manier verminder je het risico op hartinfarcten met ongeveer de helft (zeggen 'ze'). De bloedvaten blijven flexibeler en verkalken minder snel. Ritten van een uur en langer zijn goed voor de vetverbranding; het vetgehalte van je bloed neemt af. Met 25 km per uur fietsen verbrand je ongeveer 25 Kcal per minut.
Met een goede conditietraining kun je je zuurstofopnamecapaciteit met ongeveer 20 procent verbeteren. De cyclische beweging van het fietsen optimaliseren het onderhoud van het kraakbeen... een goede preventie tegen artrose. Bovendien wordt de rug sterker van fietsen. Vooral de lendenwervels en de kleine musculaturen van de rug, plekken die moeilijk met gymnastiekoefeningen bereikt kunnen worden.
Aangezien ik een elektrische fiets gebruik, oftewel een fiets met trapondersteuning, zullen de effecten iets minder zijn dan wanneer iemand 'echt' fietst, maar ik doe het er toch (onder andere) voor.

Overigens is de rug wel een zwak punt bij mij. ik heb er nu vooralsnog alleen maar meer last van tijdens het fietsen... Waarschijnlijk omdat ik te 'verkrampt' aan het fietsen ben en onvoldoende ontspan.
Gelukkig heb ik dan altijd nog mijn Tai Chi om me daar van af te helpen.

Daarnaast had ik wel mijn twijfels of het fietsen tussen/langs al die auto's wel zo gezond was, maar dat blijkt reuze mee te vallen. Zelfs op hoofdwegen blijken fietsers minder last te hebben van uitlaatsgassen dan de personen in een auto met gesloten ramen.... dus...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.