vrijdag 9 oktober 2009

Donker en nat

Weer een week 5 van de 5! Heerlijk.
Ik denk er serieus over om de auto nu al weg te doen en zonder dat ding verder te gaan. Blijven alleen de slechte winterdagen over, waar ik – als het echt ijzelt of sneeuw ligt – toch serieus het enige probleem heb. Ik ga de openbaar vervoer mogelijkheden eens onderzoeken of dit mogelijkheden biedt. Ondanks dat ik (nog altijd) een hekel aan openbaar vervoer heb. Maar die gedachte moet maar eens veranderen denk ik.

Vandaag een raar gevalletje.
De accu van mijn elektrische fiets met trapondersteuning, gaf nadat die zoals gebruikelijk bij 14 kilometer zijn eerste streepje kwijt was (er staan er dan nog 4), plotseling nog maar 2 streepjes weer (van de 5)… Ik kreeg het warm. Oei, zou ik de terugweg ’s middags ‘echt’ moeten gaan fietsen?
Maar nadat ik even later moest stoppen om een weg over te steken, kwamen de blokje ineens weer terug en stond de accu weer zoals altijd… Geen idee waardoor het kwam. Ik hou het maar op een storinkje in het systeem. Overigens was het vanmorgen (voor het eerst de temperatuur eens bekeken op mijn nieuwe metertje) ‘slechts’ 6-7 graden. De herfst is begonnen.
Woensdag was een slechte dag om te fietsen. Ook het regenpak heb ik nu eens goed ‘uitgeprobeerd’.
Verder is alles op rolletjes verlopen.

Slecht weer (week 41)
Tja, dat kan in Nederland ook voorkomen: slecht weer! Ofschoon ik denk dat het aantal echte dagen met slecht weer (op jaarbasis) reuze mee zullen gaan vallen. Met een goed regenpak aan maakt het niet veel uit. Het enige lastige is, dat je het achteropkomende verkeer slechter hoort. Wanneer er dan plotseling een auto met 120 langs je scheurt (terwijl die daar maar 80 mag) en je hebt dat niet in de gaten, dan is het even schrikken. Op de fietspaden maakt het (mij) niet veel uit. Tot nu toe heb ik niemand gehad – ook geen scooters – die mij in moesten halen (ik ga waarschijnlijk net tegen de logische ochtend/avond verkeersstroom in).
Bij serieus lange afstanden woon-werkfietsverkeer moet je een aantal dingen bij je hebben: regenpak natuurlijk, maar ook een handdoek om bijvoorbeeld de schoenen even af te vegen (die spetteren helemaal nat met zwarte spikkels na een regenbui), handschoenen, een pet (vind ik wel handig, ook als het regent onder de muts van het regenpak), een reparatiesetje (zowel voor de banden als wellicht enkele sleutels om iets vast of los te draaien. Dit heb ik welliswaar nog niet nodig gehad, maar toch.

Donker
Naarmate we verder in het jaar komen, worden de dagen korter. Grote kans dat je in het donker weggaat (en straks in het donker terugkomt). Ik heb dat nu al, wanneer ik rond 07.00.07.15 uur wegfiets. De moeilijkheid is om op de donkere fietspaden de rommel te zien liggen, de kuilen te ontwijken en niet uit te glijden als het nat en/of glad is. Een echt goede lamp voor op de fiets zou niet gek zijn. Moet ik eens naar gaan kijk naar een goede schijnwerper…
Lastig is natuurlijk dat die niet op de accu aan te sluiten is (het bedradingsysteem zal ik maar met rust laten denk ik)… en zal er dus een lamp met batterijtje op moeten.
Daarnaast is het in het donker geen overbodige luxe om zo’n felgekleurd oranje of geel hesje aan te doen met reflectorstrips erop. Dan zien de automobilisten je nog wat beter (zie boven) als ze langs komen razen

Inmiddels heeft mijn fiets er een kleine 900 kilometer opzitten. In niet gereden autokilometers zijn dat er 1.000 (omdat ik met de auto iedere dag een beetje moet omrijden zijn dit 3,5 km meer). Op deze manier hoop ik toch zeker ook in onderhoud van de auto te besparen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.