Specificaties

Vanaf april 2014 rij ik op een Staiger Sinus BC55. Daarvoor (vanaf september 2009) had ik een andere; zie hiervoor de tweede helft van deze pagina.

Elektrische fiets mark Staiger Sinus


De specificaties zijn:

  • Bosch Active Cruise middenmotor 250 W / 36 V
  • Afneembare accu van 400 Wh (36V / 11 Ah = 396 Wh)
  • Intuvia: het afneembare multifunctionele display met 4 standen: Eco, Tour, Sport, Turbo
  • Koppel in de verschillende standen: Eco 35Nm, Tour 40Nm , Sport 45Nm , Turbo 48Nm
  • Actieradius bij verschillende standen: Eco : max 170 km Tour: max 100 km Sport: max 80 km Turbo: max 73 km
  • Shimano Nexus 7 versnellingsnaaf
  • Magura HS11 hydraulische remmen
  • Shimano naafdynamo 3N31 met ledverlichting met standlicht
  • herenmodeluitvoering met horizontale stang dus; accu in de V-vorm van het frame
  • Voorlicht: Trelock Bike-I Mini, LED-lamp met schakelaar en standlicht
  • Achterlicht: Herrmans, in bagagedrager geïntegreerd
  • Banden: Schwalbe Energizer Life Reflex, 40-622 Reflex en 47-559, DV-Ventil
  • Gewicht fiets 24,6 kg; gewicht accu ca. 2,5 kg







Onderstaande tekst geldt van september 2009 t/m april 2014. Vanaf april 2014 heb ik een andere fiets gekocht; zie bovenstaand.

Ik rij op een fiets van het merk X-tract... Je vindt er weinig over terug. Het is denk ik een eigen - belgisch - merk. Te koop bij de winkels van Itek in zowel België als Nederland. Het aandrijfsysteem is van JD Tranz X, een Koreaans bedrijf.
Hetzelfde systeem zit op de fietsen die bij Halfords worden verkocht. Dat geeft te denken dat het niet de allerhoogste kwaliteit is?? De fiets is echter heel degelijk. Robuust. Fiets lekker.

Ik heb bewust gekozen voor derailleurversnelling (op aanraden van de verkoopster). Deze schijnen 10-15% soepeler te lopen dan de gesloten kettingkasten met naafversnelling... De derailleurversie is wel wat onderhoudsgevoeliger.

Motor: 250 W
Accu: Litihum-Ion 36 V / 10Ah (ze zijn er ook met 24 V / 10Ah)
Verlichting loopt ook via de accu. Voorlicht 2,4 W; achterlicht 0,6 W (led)
Versnelling: Nexave derailleur 7 versnellingen.

Onderstaand enkele afbeeldingen. De fietstas achterop gebruik ik inmiddels al lang niet meer. Ik neem mijn boterhammetjes in een dunne rugzak mee. De oplader (extra lader) ligt op het werk.


De fiets op zich is niet veel bijzonders aan te zien. Ziet er zo'n beetje uit als iedere elektrische fiets. Behalve wellicht de standaard (zie verder).
Deze fabrikant heeft ervoor gekozen om zowel voor dames als heren hetzelfde model te hanteren. Sommige fabrikanten hebben ‘normale’ herenfietsen met horizontale stang, maar deze dus niet. Eigenlijk best handig met opstappen (zeker met die brede tas achterop).

De motor zit onzichtbaar in het voorwiel. Het enige wat je er aan ziet is de toevoerkabel en de dikkere as. Voor de rest lijkt het op een gewoon voorwiel. Overigens is dit zoals bij de meeste merken. Hier en daar verschilt het systeem een beetje, maar de grote lijn is bij allemaal hetzelfde.
Ook het vermogen van de motor (250 Watt) is bijna overal gelijk. Sommige fietsen (de Ibee van Bikkel Bikes) heeft een 180 Watt motor; iets lichter. De 250 Watt is volgens de wetgeving binnen de EU het maximaal toegestane vermogen voor elektrisch ondersteunde fietsen. Anders ben je een snorfiets, moet je een verzekerings/kentekenplaatje hebben en dus ook verzekerd zijn. Nog erger: ben je een brommer en heb je een helm nodig (en gaat je haar helemaal in de war).
Het is een zgn. hub-motor. De as hiervan zit vast aan het voorframe van de fiets en draait om zijn eigen as en 'trekt' zo als het ware het wiel mee.

Het aandrijfsysteem is van Tranz-X
Dit bestaat uit:

  • Torsiemeter in het achterwiel. Deze meet de kracht dat er getrapperd wordt en 'haakt' daar meteen op in door een signaal af te geven om de motor te laten werken

  • Controllerunit. Het computertje dat de signalen van de torsiemeter omzet in een signaal naar de motor en accu om zijn werk te gaan doen. Het schermpje geeft het volgende weer:
    • aan/uitknop
    • 3 ondersteuningsstanden (25%/50%/75%)
    • verlichting aan/uit (deze knop is tevens voor het calibreren van het systeem)
    • snelheid
    • batterijtoestand
    • gereden afstand. Iedere keer als de batterij opgeladen wordt (in de fiets of erbuiten), wordt de ‘dagteller’ op 0 gezet. Wanneer je aan het fietsen bent, laat dit de gereden afstand zien, of wanneer de fiets stilstaat laat dit (zoals hier op de foto) de totaal gereden afstand zien.
  • Accu-unit. Een uitneembare LithiumIonbatterij van 24V (9 of 10 Ah) of 36V (7 of 10 Ah) zorgt voor een opgegeven actieradius van tussen de 45 en 75 km. In de praktijk rij ik enkele rit 19 kilometer. De display geeft dan van de 5 streepjes er nog 3 weer. De accu is dus nog niet half leeg. Toch laad ik hem op het werk op, zodat ik met een volle accu terug kan rijden.
    De accu kan worden opgeladen terwijl die in de fiets zit. In koude omstandigheden (winter) is het wel aan te raden de accu altijd op kamertemperatuur te houden. 

  • Motor. Volgens de specificaties van Tranz-X kan die zowel in het voor- als in het achterwiel worden geplaats. De meeste fabrikanten plaatsen de moter in het voorwiel. Waarom weet ik niet. Wellicht is dat handiger omdat in het achterwiel de versnellingen etc. al zitten?
De actieradius van 'mijn' fiets (36V/10Ah) is bij continue 25 km/h fietsen, met (de maximale) 75% ondersteuning rond de 55 km. Wanneer je slechts 10-15 km/h fiets, en de ondersteuning niet hoger dan 25% zet, kun je ruim boven de 100 km. fietsen. Misschien dat ik een keer in het weekend een stukje rustig ga rijden met 25% ondersteuning, om te kijken hoe ver je werkelijk komt.

Links
Een leuke 3D-animatie van de fiets staat hier.
En een leuk filmpje staat hier... misschien dat ik er in de toekomst ook een maak...
Weergave van fiets met onderdelen staat hier.
Website van Tranz-X www.tranzxpst.com

Een handigheidje bij deze fiets is de standaard. Geen gewone, maar een 'brommer'standaard. Heel handig voor onderhoud van je fiets. Je kunt de wielen laten draaien, terwijl je fiets op de standaard staat en ondertussen de ketting, derailleur etc. schoonmaken.

Naast de handige standaard, heeft deze fiets nog een handigheidje: het voorwiel/stuur staat altijd recht! Er zit een soort veer vast aan het draaipunt van het wiel en het frame, dat er voor zorgt dat het stuur altijd recht komt. Tijdens het fietsen merk je daar helemaal niks van. Wanneer je naast de fiets loopt (om ‘m in de schuur te zetten bijvoorbeeld), voel je dit wel enigszins. Het zorgt er ook voor dat met losse handen fietsen heel gemakkelijk is, ook al is dat met 25 km/h niet echt aan te raden.



Ik heb bewust gekozen voor een derailleurversnelling (heb ik geloof ik al eerder gemeld). Volgens de verkoopster in de winkel loopt dit 10-15% lichter dan een naafversnelling. Het vergt wel meer onderhoud, omdat er natuurlijk veel meer rotzooi in komt tijdens het fietsen, maar dat nemen we maar voor lief.
Helaas is in de eerste 2 weken de ketting er een paar keer vanaf gelopen…. dat hoort natuurlijk niet. Ik ben al even teruggeweest naar de winkel, waar ze iets hebben bijgesteld. Hopelijk is het probleempje daarmee verholpen.

Calibreren
Er wordt aangeraden om de fiets om de paar weken te calibreren. Toen ik met de fiets even terug naar de winkel moest, zei de monteur dat het verstandig was om iedere keer als de accu uit de fiets wordt gehaald, het systeem te calibreren, om te voorkomen dat er ‘willekeurig’ ondersteuningskracht wordt geleverd. Theoretisch kan dit dus ook boven de 25 km/h ondersteuning leveren (of bij 10 km/h al stoppen).

31 opmerkingen:

  1. De gewone calibratie (CAL 1) doe je door de fiets op de standaard te zetten (geen belasting op de trappers) en het rechterknopje op het display (is voor verlichting) enkele seconden in te houden.

    CAL 2 is niet aan te raden om zelf te doen (hoeft ook niet). Dit doe je door 10 kg gewicht aan de rechtertrapper te hangen en dan knop van het lampje en mode (middelste) tegelijk ingedrukt te houden. Let op: hiermee verander je de kracht van de ondersteuning. Hij gaat er niet sneller van fietsen! Dit doet normaal de winkel voor je indien nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bailey ik trachtte ook mijn fiets te calibreren maar er gebeurt niets op mijn display ,of toch inees staan er 40230 km op de teller heb hem pas gekocht en maar 152 km gedaan batterij eenmaal opgeladen,kun jij me zeggen wat ik fout doe en moet ik de display inschakelen of uit
      mvg wilms jan

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  2. Ben ook zeer tevreden over mijn X tract. bijna 2 1/2 jaar gefietst woon werk plus vakantie 12000 km. zeer fijn in te stellen. nog geen problemen gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Over het algemeen fietst het prima. Ik haal echter gemiddeld maar ca 25 km op een volle accu. Het probleem is dat de fiets ook in de eco stand rond de 25 km gaat. Ben al veel terug geweest naar de dealer en dan gast het e er n dag of wat goed, ca 18 km pu op de eco stand. Daarna weer snel naar de 25 km pu. Dat is wel vervelend als je een aardige fietstocht wil maken. De volgende word gebruikt een Flyer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerard,

      Dank voor je reactie. 25 km met een volle accu is wel erg weinig. Heb je ook een Xtract of een andere fiets? Bij mij maakt de stand ook niet uit in de hoogte van de ondersteuning, maar wel in de kracht. In standje 1 kan ik net zo goed 25 km/h met ondersteuning fietsen als in standje 3, echter de ondersteuning (met name bij optrekken) is in stand 3 veel sterker.

      Verwijderen
    2. Hallo Paul,
      Het merk is Sachs, de fiets ziet er vrijwel identiek uit en het systeem is exact hetzelfde. Volgens de leverancier is de matige afstand het gevolg van de ondersteuning en pedaalkracht. Laatst noemde hij ook als oorzaak de "zachte" banden. Hij stelt hem regelmatig bij, het werkt echter maar tijdelijk.
      Voor het overige is het een prima fiets voor korte afstanden en boodschappen.
      Je went wel aan de snelheid :-).

      Verwijderen
    3. Een fietsenmaker die dit soort opmerkingen maakt, lijkt me niet echt professioneel. Ik neem aan dat je accu een 10 Ah/36V is, dan moet je (nieuwe fiets, nieuwe accu) toch zeker tussen de 50 en 70 km kunnen halen, hoe je de ondersteuning ook zet. Logisch dat bij meer ondersteuning, slappere banden, veel tegenwind etc. je (iets) minder ver kunt, maar slechts 25 km is echt te weinig. Is het nog een nieuwe fiets? of al wat ouder? Anders kan de accu natuurlijk het probleem zijn. Die gaat immers niet eeuwig mee.

      Verwijderen
  4. Ik ben op zoek maar een accu 36v 10ah wie weet waar ze niet te duur zijn jan janssen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha die Jan,

      Dat gaat zo niet werken denk ik. Zonder verdere data zal je hier geen reacties op krijgen.

      Verwijderen
    2. Hallo Paul, wat bedoel je met verdere data? De fiets Xtract is 3 of 4 jaar oud, de accu die erin moet is 36Volt, 10 Ah. Wat ik ook gehoord heb is dat er ook accu's verkrijgbaar zijn van Panasonic die van een nog betere kwaliteit zijn.

      Verwijderen
    3. Hoi Jan,
      sorry, ik wist niet dat je ook een Xtract had... Ik heb geen idee of er gebruikte accu's te krijgen zijn... Maar dan is natuurlijk de vraag wat voor kwaliteit je krijgt. Je kunt ook die van mij kopen :)

      Verwijderen
  5. Hoi Paul,

    Ik volg je blog al een aantal jaar.
    Mijn complimenten voor de info.
    Ben benieuwd hoe het met de nieuwe fiets gaat.
    Zelf fiets ik al 4 jaar met een Sparta classic naar mijn werk.
    2x 13 per dag.
    Tot nog toe 18000km.
    Het voordeel van een motor in het wiel is de geringe ketting en tandwiel slijtage.
    Ik blijf je blog volgen.

    Gr. Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,
    Dank voor het compliment. Kan ik weer naast m'n schoenen lopen :)

    Ik weet niet of die slijtage echt merkbaar meer of minder is. De tijd zal het leren. Een nieuwe ketting en evt. taandwiel/crankset zijn op zich niet de kosten. Dat was in ieder geval bij de Xtract zo... Bij deze Sinus is dit denk ik wel iets duurder, temeer daar de motor om de crankset zit.
    Maar na ca. 20.000 km mag dat wel...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Door vocht in display van X-tract 36v.een nieuwe display moeten plaatsen.Maar ik kan niet Kalibreren. Doe dit middels het rechter knopje (verlichting een tijdje indrukken). Display gaat wel branden. De verlichting doet het niet meer. Ik denk dat dit middels kalibreren verholpen moet zijn. Of moet er nieuwe software in gezet worden bij I-tek.
    Graag zsm advies in deze. Bedankt....
    Bokke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Bokke, Ik ben geen fietshandelaar, fietsemaker of iets dergelijks. Ik kan hierin dan ook geen advies geven, behalve: terug naar itek en laten maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tegenwoordig heb je ook een nieuwe accu voor de fiets van Duracell. Misschien is dat iets voor jou?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb sinds 3 weekjes een elektrische fiets een Victoria NL 01 met dezelfde accu als jij hebt. Alleen vindt ik dat ie vrij snel leeg raakt. Op de hoogste stand haal ik net 25 kilometer. Is dit normaal? Volgens mij moet er toch meer uit te halen zijn. Ik wil er nu evwntueel een accu bijkopen om mee te nemen voor langere afstanden. Heb je voor mij tips waar ik die kan kopen. En of ik alleen de trans-x accu in deze fiets kan of eventueel ook andere merken. Ik zou superblij zijn als je mijn vragen kunt beantwoorden. Alvast heelerg bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vraagje ik heb ook een dergelijke X-tract fiets maar mijn stuur zit niet meer strak en de stang die door de klem loopt(stang met je bel en versnelling) die rolt steeds naar beneden en schuift zelfs helemaal uit de klem...Weet iemand hoe dat te fixen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wie weet waar ik deze TranzX display vandaan kan halen E-Bike Lenker-Display JD-Tranz X http://www.pedelecforum.de/forum/index.php?attachments/fp-jd07-display-680-gif.49281/

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heerlijke blog. Lekker diepgaand, niet te bang voor techniek.

    Ik sta voor het punt om mijn eerste elektrische fiets te gaan aanschaffen. Hoofdzakelijk omwille van gezondheid. Ik ben een gedreven hardloper, maar ben overtuigd dat elke dag op en neer naar het werk met het fietsje uiteindelijk beter voor je gezondheid is. Maar ik wil niet bezweet aankomen.
    Ik ben niet te bang om eea zelf in elkaar te zetten. Een mooie opvolging van mijn drone en 3D print projectjes. Eigenlijk wilde ik voor een fiiets gaan (zelfbouw) waarmee ik 35 km/u haal. De 17 km naar mijn werk wil ik in een half uur afleggen. Anders ben ik bang dat ik langer in mijn nest blijf liggen.
    Bij Itek echter heb ik een Xtract tweedehands gezien, zonder accu. Daar zit ik over te dubben. Misschien dat ik de Xtract koop om mee te beginnen en er later een sterkere motor inzet.(jaja, en laat keuren)
    Mijn vraag: in hoeverre kan ik met de 250 Watt motor en evt. andere regelaar makkelijk 25 km/u fietsen?
    Oh ja, en loont het zich om je eigen accu te fabrieken? Het barst van zelfbouw projecten op internet, https://www.youtube.com/watch?v=Z-VLdE6RxYQ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, zelfbouw is niet mijn ding. Al helemaal niet om een accu zelf te knutselen.
      Bedenk dat wanneer je zelf van alles maakt (en sneller dan 25 km/h kunt met motorondersteuning) je strafbaar bent, niet verzekerd etc... De fieys is dan immers niet (meer) zoals de officiele fiets oorspronkelijk was bij keuring.
      De 250 W motor is prina om ook die 35 km/h mee te halen. Het zal de accucapaciteit zijn die dit bepaald. En natuurlijk de versnellingen. Als de Xtract 7 versnellingen heeft, is 35 echt wel de max die je nog comfortabel kunt fietsen. Anders moet je naar een fiets met meer versnellingen, anders trap je je wezenloos. Ik doe mijn 19 km in 40-43 minuten...

      Verwijderen
  15. "De 250 W motor is prina om ook die 35 km/h mee te halen."
    Goed om te horen. Maar hoe zit het dan met die regelaars die stoppen met ondersteunen vanaf 25km/h? 19 km in 40 minuten is 28 km/u. Hmmm, dat zou een goed beginpunt zijn, ja.
    Groeten uit Zuid Limburg

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo,

    Ik heb me net een fiets gekocht (x-trakt tourer) bij Itek. (geen elektrische fiets)

    Nu lees ik vooral negatieve reacties...

    Iemand nog ervaring?

    Mvg Glenn

    BeantwoordenVerwijderen
  17. mag ik dan een zeer positieve reaktie geven
    we rijden , beiden, op een Tranz X e-bike. al meer dan 7 jaar. gemiddeld 4000 km per jaar.
    het enige probleem dat we hebben is dat de banden verslijten!!!
    zoals in deze blog beschreven staat, heb ik jaren mijn fiets bijgehouden.
    omdat er in het begin niet veel op internet stond heb ik zelf gezocht en gevonden, heb een zeer positieve reaktie gekregen van de fabrikant. wat ik de eerste keer fout deed was. het koppel om de beiden bouten van achter wiel moesten met een 280-320 kgf zijn. zie handleiding.
    als je een band vervangt (achter met sensor) moet je calibreren. 2e call
    normaal calibreren we steeds na elke accu lading (cal 1)
    ook is het belangrijk te weten welke software versie je hebt (U3 b.v.) hierbij is dus ook een korrektie instlling mogelijk.
    ben nog nooit terug geweest naar Itek.
    de plaatselijke fietsenmaker vervangt de banden als het nodig is en ik calibreer daarna

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Op zoek naar een vervanger?
    Bij mijn zoektocht kreeg ik steeds een simpeler fiets aangeboden.
    De x-tract heeft twee sensoren , rotatie en trapkracht sensor
    De nieuwste fietsen, waar iedereen het over heeft, zijn uitgerust met een sensor; de rotatie sensor.
    Dit betekend dat je geen kracht hoeft te zetten , als je maar beweegt!
    Dus je zet de ondersteuning heel hoog dan kost het geen moeite, de accu is dan ook snel leeg. En dat is het probleem bij veel mensen, als je veel wil fietsen: lage ondersteuning, harde banden!
    Geef mij maar een trapkracht sensor, dan kun je snel wegrijden!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoe vervang je het achterlicht? Ik bedoel: hoe demonteer je het rode gedeelte?

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.