zaterdag 7 juli 2012

Reparatie klaar

Soms gaat het langzaam, soms erg snel. Of het te maken heeft met mijn blog weet ik niet, maar ik heb vanmorgen mijn fiets naar Itek gebracht en heb 'm vanmiddag meteen weer kunnen ophalen (het is zaterdag; bij een Nederlandse fietswinkel hoef je op zaterdag of zondag niet aan te komen om iets te laten repareren).

Er bleek bij de controller (het kastje waar de accu inschuift) een contact te zijn doorgebrand.
Ik heb de oude controller meegekregen, zodat ik duidelijk kon zien wat het probleem was.
Op deze foto is de buitenkant van de controller. Hier is het beschermkapje waar de bekabeling uitkomt eraf gehaald en is te zien dat het linkse contact helemaal zwart is.


Op deze foto is hetzelfde aan de binnenkant te zien. Ook hier is te zien dat bij de bruine kabel iets doorgebrand is. Waarom overigens de blauwe kabel hier in het midden zit, terwijl op de bovenste foto blauw rechts zit, weet ik niet... niet erg logisch.


Hieronder ook nog een foto van de complete controller. Het lijkt meer dan het is, maar goed, dat is tegenwoordig alle elektronica. Het is een printplaatje en wat kabels die van de accu en sensoren naar de printplaat lopen en daarna worden doorgestuurd naar het display en motor.



Het lijkt er dus serieus op, dat dit het probleem is. Het klinkt logisch. De storing had m.i. heel zeker met de controller cq. verbinding tussen accu/controller te maken.
Bij de nieuwe controller zitten de pinnen waar de accu in schuift (niet goed zichtbaar op de foto; dit zijn de 3 zwart en 1 rode kabel links onder in beeld) vast. In een eerdere blogpost meldde ik al dat deze bij de oude controller los zaten. Misschien door het vele trillen van de accu. Dit is nu dus ook opgelost.

Al met al zie ik dus een voorspoedige fietszomer tegemoet, met veel zonnige kilometers.

En - ondanks eerdere twijfel - toch de complimenten aan Itek. Bij error-1 hadden ze eigenlijk direct een aantal checks moeten doen, dan was dit eerder aan het licht gekomen, gaven ze toe. De prijs voor de reparatie is dan ook met € 53,32 (incl. BTW) erg schappelijk gehouden. Dus heb ik er toch een bijzonder positief gevoel over.

3 opmerkingen:

  1. Hallo Paul,

    Heb met aandacht jouw ervaringen met de TranzX fiets gelezen, ik heb er nu ook 2, die beiden waterschade hadden (voor de helft onder water gestaan). Nu ben ik wel handig aangelegd, dus ik zie het als een uitdaging :-) Ik heb er nu eentje helemaal werkend en ben al een paar keer op de fiets naar het werk gegaan. Ik heb sensoren in de motor moeten vervangen, contacten schoon moeten maken en alles moeten controleren. Nu ben ik met de tweede bezig, en daarvan heeft de elektronica van de controller waterschade, de onderste rand van +/- 1cm van het printje is helemaal gecorrodeerd. Ik heb het schoon gemaakt en op zich doet de ondersteuning wel iets, maar bij wegrijden gaat het heel trillerig. Op snelheid gaat het beter maar nog niet goed. Nu is mijn vraag, heb je misschien jouw defecte controller nog en zou je er afstand van willen doen? Dan kan ik het printje in mijn behuizing plaatsen en van twee defecte weer één werkende maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Patrick,

      Nee, sorry. Die heb ik niet bewaard.

      Verwijderen
  2. erg interessant een reparatie van een TranzX fiets. Ben zelf aan een motor bezig maar dit vind ik toch ook erg interessant.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.