zondag 13 april 2014

benzineverbruik 1:22 vs 1:14

Flink doorrijden of bewust zeer rustig en zuinig proberen te rijden. Dat er een verschil in het verbruik is, dat denk ik dat iedereen op z'n klompen kan bedenken, maar hoeveel dat is, dat zal voor velen een vraag blijven.

In april 2012 had ik een post over een van mijn zuinigste ritten, met een verbruik van 1:22,2. Op zomerbanden. Afgelopen weekend heb ik deels voor het werk, deels voor mezelf een ritje van 800 km gedaan. Van Limburg naar Friesland, daarna door naar Noord-Duitsland en via de Duitse snelweg 's avonds weer terug.
Aangezien ik geen zin had dit met 'een slakkegang' van 90 km/h te doen, heb ik overal vol gas gegeven. Dus in Nederland overal de maximumsnelheid volgens de TomTom 100, 120 of 130. Op de Duitse autosnelweg A31 heb ik een behoorlijk stuk 145 (op de TomTom, dus op de km-teller stond ongeveer 150) gereden. Ja, zelfs dat kan met een Suzuki Alto.

Dit resulteert in een verbruik van:
Zuinig: 1:22,2 (op zomerbanden)
Minder zuinig (NL-snelwegen): 1:16,5 (winterbanden)
Heel onzuinig (D-snelweg): 1:14,3 (winterbanden)

Als ik dus volgens deze verschillende methoden 10.000 km per jaar zou rijden, dan verbruikte ik:

zuinig 10.000/22,2 * € 1,659 = € 747,30 aan benzine
minder zuinig: 10.000/16,5 * € 1,659 = € 1.005,- aan benzine
heel onzuinig: 10.000/14,3 * € 1,659 = € 1.163,- aan benzine

Het verschil tussen meest zuinige en mees onzuinige is maar liefst € 1.163,- - € 747,30 = € 415,30!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.