vrijdag 25 april 2014

Fiets opgehaald en getest

Nou, dan is het eindelijk zo ver. Vandaag de Sinus BC55 elektrische fiets opgehaald en 's avonds uiteraard meteen een testritje gemaakt.


De eerste indrukken zijn erg goed. Fiets ondersteund intuïtief, zit goed, is stabiel en stevig en remt als een tierelier. Dat was wel even wennen. Bij het eerste stoplicht remde ik zo hard, dat het achterwiel blokkeerde en de voorvork helemaal in de vering dook. Oeps, niet meer doen, want daar slijten de banden te veel van.

Van derailleurversnelling naar naafversnelling

Ook wennen is het schakelen. Ik ben de derailleurschakeling gewend, waarbij je blijft trappen tijdens het omhoog of omlaag schakelen. En dat gaat bij het optrekken razendsnel van 2 naar 7.
Bij deze naafversnelling is dat wel even wennen. Tijdens het schakelen iets inhouden. Ook de ondersteuning houdt dan direct even in en zodra je weer begint te trappen voel (en hoor) je 'm weer meewerken. De motor geeft een lichte zoemtoon. Klinkt een beetje als een turbo-zoemtoon. Absoluut niet hinderlijk vind ik. Zeker niet in de herrie van het gewone verkeer.

Welk type versnelling beter is weet ik niet. In ieder geval zal dit minder onderhoud vergen dan de derailleur. En ik denk dat de naafversnelling niet of nauwelijks hoeft te worden bijgesteld. De derailleur moest ik toch om de paar poetsbeurten wel even bij regelen, zodat alle tandwielen weer mooi in lijn lagen met de ketting.

Zaterdag gaan we nog een rondje rijden en wat meer foto's maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.