dinsdag 19 april 2011

Goei weer

Tja over zo'n week als vorige en deze week hoef je natuurlijk niet veel te zeggen. Het is gewoon perfect fietsweer. Lekkere temperatuur, ook 's morgens en weinig wind.
Iedereen die op, laten we zeggen, minder dan 20 kilometer van z'n werk woont, is gek als die met dit soort dagen in de auto met airco gaat zitten. Realiteit is dat ik dat natuurlijk ook meer dan 10 jaar heb gedaan. Moet je je voorstellen dat je in die 10 jaar (gemiddeld 6000 km per jaar) had kunnen besparen: 6000 x € 0,22 (er van uitgaande dat de auto zuinig was en weinig kost), is dit ongeveer € 13.200,-.

Een nadeel aan het fietsen in voorjaar en zomer: de vliegende beesten. Vooral in- en uitademen door de neus en die mond dichthouden, want anders ben je zo vegetariƫr af. Ook is het eerste wat je moet doen als je thuis bent: hemd/jas/shirt uitkloppen, zodat alle beestjes eraf zijn. Vooral niet vegen, want dan heb Verder maakt het allemaal niet uit. Het blijft heerlijk fietsen.
Ik las vandaag een artikel over het aanbrengen van een hulpmotor op een bestaande fiets. Doordat elektrische fietsen als warme broodjes over de toonbank gaan, zijn er (werd geschreven) veel weinig gebruikte normale fietsen te koop.
Neem er zo een en zet er voor € 750,- een elektrisch systeem op en je hebt dus voor rond de € 1.250,- een elektrische fiets. Zou dit iets zijn?

Buiten het feit dat ik niet kan/wil beoordelen hoe goed dit systeem is, kan ik wel beoordelen of inschatten hoe het ombouwen (zelfbouwpakket) in vergelijking tot een 'echte' fiets met trapondersteuning gaat.
Bij mijn fiets, de Xtract E-bike, zit alles goed weggewerkt. De bekabeling loopt grotendeels door het frame. De sensoren van de trapper zie je niet zitten. DE accu zit in een robuuste 'bak' die integraal onderdeel is van de bagagedrager (geen los ding eropgeschroefd). De aansturing is een duidelijk display/kastje met veel informatie en alles is van daaruit aan en/of uit te zetten. Ook de verlichting (voor en achter) kun je hiermee aanzetten.
Ga je dit zelf doen, dan kan ik me niet voorstellen dat je het zo goed wegwerkt en er dus ook voor zorgt dat het lang meegaat en niet te snel kapot kan gaan.
De fiets slijt immers nauwelijks. De accu zal na verloop van tijd minder worden (ofschoon die van mij - na de eerste maanden - een constante ondersteuning geeft), maar dat wat het meeste lijdt van het fietsen ben je zelf (in de winter en met regen :).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.