donderdag 13 februari 2014

Accuspecificaties

Hoe zat dat ook al weer. De accu, 36 V, 10 Ah. Wat zegt dat en wat kan dat?
Deze accu heeft dan een vermogen van 360 Wh, oftewel kan één uur 360 W leveren, of twee uur 180 W of 4 uur 90 W enz. Dit geldt dan ook nog alleen bij 'normale' temperaturen. In koude (zoals nu dus) of zelfs strenge kou kan dit vermogen aanzienlijk lager zijn. Hoeveel? Geen idee. Op diverse plaatsen lees ik dat het wel tot 25% lager kan zijn.

Aangezien ik op mijn fiets (en bijna geen enkele elektrische fiets) kan zien wat het 'afgenomen vermogen' van de accu is tijdens het fietsen, weet ik niet hoeveel vermogen de fiets op een moment verbruikt.
Op het moment doet de accu een beetje raar, maar normaal zou ik zeggen dat ik op mijn rit (van afgerond 1 uur fietsen), de accu half leeg is. Van de 360 Wh is dus 180 Wh verbruikt. Dat zou op zich kunnen kloppen met diverse sites die hierover publiceren. Op de Fietsersbond bijvoorbeeld staan hier mooie voorbeelden van. Hier wordt gesteld dat je voor een kruissnelheid van 22 km/h (ik fiets er meestal 25 km/h) je ongeveer 150 W verbruikt. Aangezien ik zelf ook energie lever, wordt die 150 W niet alleen door de accu geleverd, maar ook door mijn benen. Een geoefend fietser (zoals ik :) kan met 100 W makkelijk een uur redelijk door fietsen. Ook dit komt van een andere pagina van de Fietsersbond. Ik zal op mijn tochtje dus ergens tussen de 75 en 100 W aan energie leveren, waardoor de accu de resterende 50 tot 75 W moet geven.

Als met deze cijfers mijn accu dus halfleeg is (terwijl die dan maar rond de 75 Wh heeft geleverd), is de totaalcapaciteit van de accu op dit moment nog maar zo'n 150 Wh en geen 360 zoals ooit (heel vroeger) geweest is...
En ik vind dat ik zelf toch echt wel redelijk mee trap. Het is echt niet zo dat ik de accu het werk laat doen, want dan gaat het mij niet snel genoeg. Ik denk dus dat de accu minder vermogen levert dan ik... Zeker in de tweede helft van de rit, waarbij de teller toch vaker op 22 km/h staat dan op het eerste deel.

Geeft me toch te denken of het tijd wordt voor een nieuwe fiets...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.