vrijdag 28 februari 2014

Fiets of auto

Februari zit er op en ik heb de auto niet aangeraakt, behalve voor een verplichte autorit. Zelfs een extra dag met de fiets door ook op een zaterdag te gaan werken. Kortom: we zitten weer helemaal op planning om dit jaar een flink aantal woon-werk-kilometers met de fiets te gaan maken.

Iedere dag als ik de acht kilometer langs de snelweg rij, vraag ik me af: "waar gaan al die auto's" toch heen en "zou daar nou niemand van met de fiets kunnen gaan?". Domme vragen natuurlijk, want waar het merendeel van die auto's naar toe gaan dat is duidelijk: naar het werk met de inzittende(n). De afstand die ze moeten rijden is echter onbekend.
Iedere dag dat ik echter op de fiets zit, ben ik tevreden met het feit dat ik op de fiets zit en vraag ik me steeds af waarom ik steeds smoesjes verzin om (vaak bij drukte op het werk) soms met de auto te gaan. Het levert echter niks meer op. De tijdswinst van de auto is in de praktijk minimaal. De fiets doet er 50 minuten over; de auto ca. 20-25 minuten.

Als je dan de voordelen van het fietsen erbij haalt, dan is het voor mij 'klip und klar":
  • bespaard benzine (23.000 / 19 = 1.210 liter à € 1,639 = € 1.983,-) Mijn fiets heb ik dus alleen al met de benzine terugverdiend
  • bespaard autobanden (inmiddels 23.000 km uitgespaard; dat is toch een halve set banden)
  • bespaard autobeurten (inmiddels aantoonbaar minimaal 1 grote en 1 kleine beurt uitgespaard; kosten?? € 300,-/400,-??)
  • Gezond; ik ben in beweging
  • Gezond; ik ben in de buitenlucht
  • Gezond; ik kan even ontstressen
Als je de kosten van de auto gewoon per kilometer telt (à € 0,22?) dan is de besparing zoals rechtsboven in het plaatje ongeveer 23.000 * € 0,21 = € 4.830,- (minus de aanschaf van de fiets en alle onderhoud, levert het 'bedrag over' rechts in het plaatje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.