woensdag 29 juni 2011

Verbruik van 1:22

Doordat ik weer een tijdje een aantal dagen met de auto ben gegaan in plaats van mijn elektrische fiets, heb ik helaas ook weer eens moeten tanken... De prijs was sinds de laatste keer wel weer een beetje gezakt. Nu € 1,549 bij Tango.

Het viel me wel al op tijdens het rijden dat de tank niet zo vlug leeg ging als de voorgaande keren in de winterperiode. Toen had ik de winterbanden nog op onze Suzuki Alto liggen en reed ik ongeveer 1: 19. Deze tank heb ik helemaal op zomerbanden gereden en ik ben nu uitgekomen op een verbruik van 1:22... Dat is fijn. Dat betekent dus wel dat winterbanden een iets hoger verbruik veroorzaken. Maar dit zal natuurlijk in combinatie zijn met temperatuur en andere aspecten tussen zomer en winter.

Ik zeg wel - en dat heb ik al eens eerder vermeld - dat ik een zeer zuinige rijstijl heb en snelheid mij helemaal niks doet. Uitrollen bij afritten, stoplichten, rotondes en kruisingen, de motor uit bij stoplichten (bij die stoplichten waar ik weet hoe lang het duurt zet ik de motor uit) etc. Daarnaast ben ik die slak op de snelweg. Maar last heb je niet van mij, want ik zit altijd achter een grote vrachtwagen die ca. 90 km/h rijdt.

Wanneer ik naar mijn werk rij (42 km v.v.) levert het uitrollen alleen al ongeveer 1,5 - 2 kilometer op, waarbij ik de auto in de versnelling laat rollen. Op een hele tank zou ik bijvoorbeeld 15 keer heen en weer kunnen rijden. Dat levert dus 15 x 1,5 km = 22,5 km (en misschien wel 15 x 2 km = 30 km) op zonder dat de auto brandstof verbruikt. Natuurlijk gaat die vlieger niet op wanneer je één lange rit rijdt. Dan blijft de auto gewoon brandstof verbruiken (maar je kunt natuurlijk wel wat langzamer rijden in plaats van altijd maar vol gas geven en accelereren).

Volgende week gaan we weer met de fiets aan de slag... Nu even niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.