woensdag 21 september 2011

Autokosten en afschrijving

In de berekeningen van mijn fietskosten/opbrengsten heb ik een bedrag staan van € 500,- afschrijvingen voor de auto. Dat is ongetwijfeld te weinig, maar die heb ik ook als ik niet fiets, dus ik reken van de afschrijvingen maar een deel door.

Gisteren kreeg ik van Suzuki een folder in de bus. "Want a cool car?" U raadt het al: een aanbod om deze Alto in te wisselen tegen een nieuwe. Wat schetst mijn verbazing? De inruilwaarde stond op € 5.800,- (zonder dat ze mijn auto gezien hebben of de km-stand weten). Dat zou betekenen dat op bijna 2 jaar (van dec 2009) ruim € 3.000,- afgeschreven zou zijn, oftewel € 1.500,- per jaar.

Dat lijkt me toch wel extreem veel. Wanneer ik op internet wat prijzen op zoek van Alto's die rond dezelfde specificaties en leeftijd liggen, dan kom ik uit op een prijs tussen de € 7.000,-/€ 7.900,- Dat lijk me meer in de richting. Wanneer de auto nu nog € 7.000,- oplevert bij (particuliere) verkoop, heb ik € 1.000,- per jaar afgeschreven. In mijn kostenoverzicht neem ik daar de helft van mee.
Als ik de werkelijke afschrijvingen omreken naar kilometerkosten, dan is dit € 0,24 per kilometer (bij 10.000 km per jaar).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.