dinsdag 20 september 2011

Dagblad de Limburger

Aan alle lezers van Dagblad de Limburger, hartelijk welkom op mijn blog. Wat heeft u ertoe gebracht hier naartoe te surfen? Het thema 'Gezond'? of fietsen naar het werk? of gewoon nieuwsgierig?

Gezond leven
Hoe dan ook, mijn 'way of life' is eigenlijk heel simpel: gezond leven! op zoveel mogelijk aspecten. Gezond eten (dus geen vlees of vis), voldoende groente en fruit, beweging (fietsen dus én Tai Chi), vitaminen en mineralen (dus meer dan de ADH), geen (ok, heel weinig) snoep, koekjes, chips etc. en geen (ok, heel weinig) alcohol.

Vegetariër
Lijnen om af te vallen heeft m.i. geen zin. Je doet het omdat het moet, niet omdat je het wilt. Wanneer je echter ergens voor gaat, ergens je passie van maakt, dan gaat dat zonder enige moeite! Ik kijk en lees vol bewondering over mensen die een ernstig ongeval of ziekte hebben (gehad) en daardoor een andere manier van leven ontdekken. Veel van hen zoeken - misschien noodgedwongen - een nieuwe 'way of life' of een nieuwe drive voor hun leven. Vaak in sport of andere activiteiten. Die gaan er dan 100% voor.

Dat kan natuurlijk iedereen, alleen zul je die drive zelf moeten creëren.
Wil je echt afvallen? Begin met vegetariër worden. En als je denkt dat dat moeilijk is of dat je dan 'niks meer kunt eten', dan wordt het tijd dat je wakker wordt. Vegetariërs eten gevarieerder als carnivoren!
Verdiep je in vegetarische gerechten. Er is ontzettend veel te krijgen aan vleesvervangers (dat maakt de overgang lekker makkelijk). Daarnaast zal je smaak in de loop van de tijd veranderen. 'Vroeger' aten wij ieder weekend op zondag friet (met een lekkere frikandel natuurlijk). Inmiddels is de frietpan weggegooid en vinden zelfs onze kinderen friet niet echt lekker meer. Als ze de keus krijgen tussen friet of een lekkere zelfgemaakte - vegetarische - pizza, kiezen ze voor het laatste.

Stoppen met roken?
Ik ga niet in op rokers... gewoon niet aan beginnen en als je er ooit aan begonnen bent: direct stoppen zonder smoesjes. Niet zeggen: "ik ben te oud, dat heeft geen zin meer." Gewoon direct stoppen. Voor het geval je het nog niet wist: "roken is dodelijk"; niet alleen voor jou, maar ook voor je omgeving!

Groente en fruit
Iedere dag genoeg groente en fruit wordt gesteld door het voedingscentrum. 200 gram geloof ik. Nou aan de groente komen we waarschijnlijk niet. 200/400 gram is zo'n beetje wat we met z'n vieren in een maaltijd gebruiken. Fruit wel. Dagelijks een stuk of 4-5 stukken (soort fruit varieert per dag/week).

Beweging
Tja, daarvoor heb ik heel bewust twee dingen gedaan een aantal jaren terug. Jarenlang ( begon 15 jaar geleden) heb ik pijn in mijn rug gehad. Naar de dokter, fysiotherapie, MRI-scan, oefeningen etc. Niks hielp, in ieder geval niet voor lang, want alle therapieën halen de oorzaak niet weg, alleen tijdelijk de symptomen.

Tai Chi
Tot op het moment dat ik het zat was. De problemen van de rug worden nagenoeg altijd veroorzaakt door slechte houding en te weinig of verkeerde beweging.
Ik was al jaren gefascineerd door Tai Chi, de oosterse bewegingsvorm. Ruim 4 jaar geleden ben ik hier aan begonnen - met enthousiasme en passie - want ik wilde van mijn rugklachten af. Het heeft even geduurd, ruim een jaar denk ik, voordat ik merkte dat er dingen aan het veranderen waren. Een keer iets verkeerd tillen was niet meer zo erg als voorheen. Mijn rug herstelde zich snel. Daarnaast werd de stabiliteit, uithoudingsvermogen, ademhaling en de geest ook nog getraind en werd mijn hele gevoel beter. Mijn drive dus.
Ik kan iedereen aanraden om Tai Chi te gaan doen. Het is geen sport, maar een 'spel' (to play Tai Chi). Er is geen vorm van competitie... er is niks te winnen, behalve verbeteren van jezelf (op allerlei vlakken). Bent u al op leeftijd? Ga Tai Chi doen, zodat u over 10 of 20 jaar nog steeds goed kunt bewegen, stabiel staat en minder snel valt. De resultaten van vele onderzoeken tonen aan dat dit echt effect heeft.

Voor geïnteresseerden: er beginnen komende week diverse beginnersklassen, waarbij eerst een gratis en vrijblijvende introductieles wordt gegeven:
Sittard: 19 september introductieles 20.00 uur
Weert: 22 september introductieles 18.30 uur
Venray: 21 september introductieles 20.00 uur

Fietsen
Tja, dan het fietsen. Waarom ga je over een afstand van 19 kilometer, wat met de auto een kleine 20 minuten is, fietsen, waardoor je er bijna 50 minuten over doet... Ook hier is het 'mijn drive'.
De sleur van autorijden (benzinekosten, milieuvervuiling, autokosten) was ik zat. Ik heb mijn relatief dure auto verkocht (lpg; verbruik 1:9 met € 800,- wegenbelasting per jaar) en daarvoor in de plaats een milieuvriendelijke en belastingvrije Suzuki Alto gekocht. "Cool Man". Die rijdt - met mijn rijstijl - 1:22. Als ik dus niet met de auto ga, dan kost die ook niks (behalve de verzekering).

Daarnaast heb ik een elektrische fiets gekocht (een fiets met trapondersteuning). Een Xtract van Itek Hierdoor is het mogelijk continue 25 km/h te fietsen, zonder echt moe (of bezweet) te worden. Je komt lekker fris op het werk of thuis aan.
Regen, wind en andere weersomstandigheden zijn geen reden om met de auto te gaan. Kijk op hetregentbijnanooit waarom dat slechts smoesjes zijn.
Is het echt slecht, met name in de winter met storm en/of ijzel en sneeuw? Dan is het voor mij legitiem om met de auto te gaan.
O ja, die auto. Scheuren dat we ermee doen, ongelooflijk. Iedereen vindt de benzine te duur, maar niemand interesseert het dat je veel zuiniger kunt rijden door het rustig aan te doen. Ik rij ongeveer 1:22. Dat gaat niet zomaar. Langzaam optrekken, rustig accelereren, de auto uit laten rollen in de versnelling, tijdig schakelen naar een hogere versnelling en niet harder dan ca. 90 km/h achter een vrachtwagen. We kunnen met z'n allen miljoenen liters besparen door het zuiniger aan te doen.
We zeggen trouwens dat benzine duur is (nu ongeveer € 1,61 per liter), maar een litertje 'simpel' bier kost ook al € 0,92 en een of ander speciaal bier gaat al snel richting € 2,- en meer. Hoezo duur?

Alcohol
Tja, dat is een lastige. Ik drink ook graag af en toe een pilsje of een wijntje. Maar de laatste tijd heb ik toch de indruk dat alcohol gewoon vergif is. Dus niet of in ieder geval met heel veel mate.

Vitaminen
Nog zo'n moeilijke waar niemand het over eens is. Ik denk dat we met onze huidige voeding niet genoeg binnenkrijgen én ik denk dat we meer nodig hebben dan het voedingscentrum beweert. Daarom neem ik een flinke multivitamine als supplement. Moet iedereen voor zich weten. Ik voel me er goed bij.

Snoep, koekjes, chips
Ook lastig.'s Avonds lekker gezellig op de bank (met een glaasje water) en dan zitten de kinderen lekker aan de chips... Blijf daar maar eens vanaf dan. Hoe goed of gezond de fabrikanten ook aangeven dat het is: het is het absoluut niet. Dus ook dit met mate. Helemaal eraf blijven kan ik (wil ik) ook niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.