zaterdag 15 oktober 2011

BikeMotionBenelux

Vandaag naar de Bikemotion Benelux beurs in Utrecht geweest. Niet specifiek op zoek naar iets, maar gewoon informatief om te kijken wat er allemaal op de markt is. Ook om misschien nog wat interessante accessoires te vinden.
Daarnaast was er de E-Bike Experience. Een hal met allemaal elektrische fietsen. Kijk, dat was natuurlijk wel interessant. Mijn fiets is ruim 2 jaar oud, en ondanks dat die het nog prima doet, ben ik toch eens gaan kijken wat de markt allemaal voor nieuws te vertellen heeft.

Er was een klein testparcours, waar iedereen fietsen kon uittesten. Levensgevaarlijk, want iedereen - jong en oud - reeds kris kras door elkaar, snel en langzaam. Daarnaast moesten de voetgangers oversteken over het parcours naar de 'binnenring' om bij de fietsen te kunnen komen. Niet helemaal handig. Moeten ze volgende keer volgens mij anders doen, maar goed. Iedereen heeft het overleeft.

Wat me allereerst opviel was dat er veel fietsen stonden die nog niet op de markt zijn, maar binnen kort komen. Nieuwe merken, die nog dealers zoeken en die in de loop van dit jaar actief zullen worden.
Wat mij opviel was:


De Dutch ID fiets
DutchID (Amazing Wheels) met een bijzonder goede trapondersteuning (met veel standen en instellingen).

Heel intuïtief, fietst ook zonder de ondersteuning heel soepel.

Sturen gaat net zoals met een gewone fiets. Bij fietsen met motor in het voorwiel, heeft de fiets de neiging om je 'weg te trekken' in een bocht (zeker bij nat weer of wanneer er rotzooi, bladeren of kiezels op de grond liggen)!


E-move (Novox), waarbij de fiets met de trapondersteuning in de achteras mij ook bijzonder goed beviel.

Ook de achterwielondersteuning beviel me goed. Zou ook deze graag eens wat intensiever willen proberen.






Vandor (Spaanse firma; importeur Vandor Bikes). Heel appart design en met name de Triton CVT was interessant door de Nuvinci Continue Variabele Transmissie, oftewel een soort Variomatic??


Apart Design. Vraag me af of deze voor woon-werkverkeer handig is. Het lijkt me niet een echte 'zit'fiets. Om in de termen van www.bijnanooit.nl te blijven, het is een bukfiets.




Rollerbrakes remmen
Wat me verder opviel was dat veel fietsen waren uitgerust met Rollerbrakes remmen voor en achter. Het remde véél beter dan de V-brakes (de 'gewone' remblokjes op de wielen)! Daarnaast denk ik dat dit ook bij slechter weer veel beter blijft remmen. De remblokjes bij mij hebben dan echt minder grip.

Versnelling
Daarnaast de versnelling. Ik heb nu een derailleurversnelling. Niks mis mee. Alleen heeft nogal wat onderhoud nodig en ook de afstelling komt redelijk nauw. Het gaat meestal een hele tijd goed, maar dan is er een moment dat ik de afstelling zelf niet meer goed krijg.
Afgelopen vrijdag (eerste koude nacht), schakelde de versnelling weer niet terug. Wel omhoog, maar niet omlaag. Dat is heel lastig. De terugweg (nadat de fiets de hele dag in de zon had gestaan), werkte alles weer prima... vreemd... Iemand ideeën?

Ik kreeg er echt zin in om een nieuwe fiets te gaan kopen, maar eigenlijk moet deze toch nog zeker een jaar meegaan. Als ik echter merk hoe de Dutch ID fiets ondersteund en hoe hij kracht geeft, heb ik op mijn 'oude' fiets eigenlijk al geen zin meer.

Prijzen elektrische fietsen
De prijzen varieerden van € 1.500,- tot ver boven de € 3.000,- Maar bijvoorbeeld de Dutch ID fiets kost € 2.299,- (7 versnellingen gewoon) of € 2.399,- (8 versnellingen sport).
Mijn huidige fiets heeft € 1.600,- gekost. Vond ik al zat geld, maar er zit wel verschil in... Ook toen had je fietsen die veel meer kosten, maar die in mijn ogen - na uitgebreide testen - niet beter waren en zelfs minder waren.

Nog iets leuks was dat Dutch ID testrijders zocht... Nou ben ik natuurlijk hét prototype testrijder. Ik rij door weer-en-wind, dag en nacht, warm en koud. En ik rij natuurlijk door. Ik zal de accu eens goed op z'n staart trappen. Je begrijpt: ik heb me opgegeven... nu maar afwachten (en kijken wat de eventuele kleine lettertjes zijn).
Wordt vervolgt.

Statistieken
Ook de verreden kilometers van afgelopen week zijn weer bijgewerkt. Ondanks de aanschaf van de nieuwe voorband, toch nog in de plus gedraaid deze week.
Er zitten bijna 11.000 fietskilometer op na ruim twee jaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.