dinsdag 15 september 2015

Toyota Yaris

Ook op het autogebied gaan we een nieuw 'tijdperk' in. Onze superzuinige Suzuki Alto is ingeruild voor een gloedje nieuwe Toyota Yaris Hybrid.
Da's net een maatje groter, met tenminste iets van een kofferbak en iets meer ruimte.
Daarnaast is de Hybrid-versie standaard automaat en heeft een paar extra's die hem nog aantrekkelijker (maar niet goedkoper) maakt.

De Suzuki heeft in december 2009 € 8.999,- gekost. Bij inruil krijg ik er € 4.850,- (inclusief de zgn. € 1.000,- extra inruilpremie) voor terug. De 'afschrijving' over 5,7 jaar (dec 2009 - okt 2015) is dus € 4.149,-
In die tijd heb ik toch nog 66.000 km gereden. Afschrijving, winterbanden (en bandenwissel), brandstof, onderhoud en verzekering teruggerekend per kilometer, kom ik ongeveer uit op € 0,21 p/km.

In mijn 'terugverdien'-tabellen ben ik tot nu toe uitgegaan van precies die prijs uitgegaan. Ik heb inmiddels met de fiets bijna 32.000 km aan autokilometers uitgespaard, dus heb ik 32.000 * € 0,21 = € 6.720 'verdiend'. Daarbij heb ik inmiddels twee fietsen gekocht; eentje (incl. 'randapparatuur) van € 1.699,- en de tweede - nu ruim een jaar oud - van € € 3.000,-.
Als ik die er vanaf tel, kom ik nog op een plus uit van € 2.021,-. Zo reken ik me rijk.... Goed toch?

Daarmee heb ik niet verrekend de onkostenvergoeding van het werk, die ook op de fiets gewoon doorloopt.

2 opmerkingen:

  1. Bij de kosten van de auto ook nog de verkeersbelasting, keuring en eventuele boetes niet vergeten :-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha, ha, ja, bekeuringen... Dat is voor sukkels... sorry. De wegenbelasting zit daar natuurlijk bij. De APK is pas over 4 jaar en zat bij de Alto natuurlijk bij de onderhoudskosten.

      Verwijderen

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.