Alto: 4,1 / 100 km = 1:24,3
Yaris: 3,3 / 100 km = 1: 30
Suzuki Alto
Nu weet ik dat deze waarden in de praktijk nooit gehaald worden door de testmethoden, maar met de Alto heb ik toch - met echt heel goed mijn best doen - 1:22,2 gereden (zie post van 2012). Dat is 91% van het aangegeven verbruik.In de dagelijkse praktijk rij ik misschien 1:20, maar realistische is denk ik 1:19, Dat is 78% van het testverbruik.
Toyota Yaris
Wanneer ik die 78% ook van het opgegeven verbruik van de Yaris zou realiseren in de praktijk, zou dat een verbruik van 1:23,4. Oftewel zonder uitzonderlijk goed mijn best te doen, zou een verbruik van 1 liter per 23 kilometer haalbaar moeten zijn. En met wel heel goed mijn best te doen?De Hybride uitvoering heeft met name in de stad voordelen. Onder de 50 km/h rijdt hij een tijdje volledig elektrisch. Dat doet hij maar een paar kilometer, want dan slaat de motor aan. Bij afremmen, gas loslaten, berg af etc. wordt de accu ook bijgeladen en wordt er weer alleen elektrisch gereden. Dat wordt dus een sport om dat met name in de stad zo lang mogelijk vol te houden.
Op de snelweg heeft de motor (zo wordt uitgelegd) ook baad bij de elektromotor. Die helpt bij optrekken, inhalen etc. een beetje mee, zodat de benzinemotor minder hoeft te doen en minder verbruikt dus.
Dat wordt dus weer turven en bijhouden wat het verbruik wordt... Wordt vervolgd dus.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.