woensdag 6 januari 2010

nieuwe auto

Even heel iets anders.
We hebben eind vorig jaar een nieuwe auto gekocht. We hadden een Daewoo Tacuma uit eind 2000 op LPG. Omdat ik toch ruim 18.000 kilometer per jaar reed, heeft zich dat altijd geloond als je de auto koopt met gasinstallatie.
De auto kostte echter  €860,- per jaar aan wegenbelasting (ondanks een G3 LPG-installatie).
Aangezien ik sinds september toch zowat 3 van de 5 dagen per week met de fiets ga (ok, nu even wat minder), rij ik dus nog maar 5.000 - 7.000 km per jaar. En iedere dag dat die auto stil staat kost die wel wegenbelasting en (teveel) onderhoud.
Daarom hebben we in november besloten een kleine, compacte, zuinige auto aan te schaffen. Het is een Suzuki Alto geworden. Met ingang van januari 2010 is deze wegenbelastingvrij (minder dan 110 gr. CO2 uitstoot). Ja, het is een klein ding, maar als ik bekijk wanneer ik een grotere bak nodig zou hebben (zoals met de vakantie), dan weegt dat niet op tegen een auto die per jaar  €2.000,- aan belasting en onderhoud kost. Daarnaast was die grote bak niet zo zuinig (1:10 op gas).

Inmiddels hebben we het autootje enkele weken en heeft die er - mede door het slechtere fietsweer - alweer bijna 500 km op zitten. De eerste tankbeurt heb ik al gehad en het verbruik komt neer op 1:18,4. Dat wordt bij de volgende tank nog zuiniger, omdat de tank niet vol was toen we de auto in ontvangst namen. Volgens de papieren zou hij ongeveer 1:22 (4,4/100km) moeten kunnen halen bij gemiddelde rijomstandigheden. Ik ben heel benieuwd.

Dit is uiteraard geen foto van mezelf, maar van de fabrikant. Hij is wel in dezelfde baby-rose kleur :)

Dit was de volgende stap in mileubewust en gezond leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.