vrijdag 29 januari 2010

Fietsreparatie

Ik heb na het kleine ongelukje van enkele weken geleden mijn fiets nog steeds niet terug. Hij wordt op dit moment gemaakt.
Aangezien de fietsenmaker de kosten van de diverse onderdelen voor de verzekering heeft opgegeven, weet ik nu wel wat die ongeveer kosten... dat liegt er niet om:
  • het voorwiel met de motor (en waarschijnlijk met het elektronisch gedeelte dat alles aanstuurt dat op het stuur zat) kost € 450,-
  • de accu - als ik die had moeten vervangen - kost € 500,- (ja, ja. Ben zuinig op je accu, want dat is een enorme kostenpost).
  • overige schade was verwaarloosbaar en was meer de kosten voor arbeid.
  • daarnaast mijn mooie lampje... Dat kostte immers ook bijna  €100,-! Dat zat op het klemmetje op het stuur en is in duizend stukken naar voren gevlogen... helaas.
De twee genoemde grote posten - dus bijna  €1.000,- bij elkaar (terwijl de hele fiets  €1.600,- kostte) geeft dus aan dat het frame, achterwiel, verlichting, derailleur, ketting etc. bij elkaar  €600,- kost. 
Een goede 'gewone' fiets, dus zonder trapondersteuning kost ook al gauw  €1.000,-. Dan vraag ik me wel af waar al die kosten in gaan zitten.
Een elektrische fiets zou in die verhouding eigenlijk veel duurder moeten zijn (er zijn er ook die veel duurder zijn, maar ook bij de gewone fietsen zijn er van  €2.000,-).

Ik heb voor mijn fiets geen apparte verzekering afgesloten... Na dit ongeluk misschien toch zinvol. Voor als ik zelf - zonder derden - onderuit ga met het ding...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.