dinsdag 12 januari 2010

Geen bikkel

OK. Ik ben dus geen echte bikkel.
Afgelopen week en deze - tot nu toe - met de auto geweest. Ik vond de weersomstandigheden (wegdek) niet veilig genoeg om in een redelijke tijd naar mijn werk te fietsen met mijn elektrisch ondersteunde fiets. Een gewone fiets zou gemakkelijker zijn, omdat de aandrijving bij een elektrische in het voorwiel zit, en je op een glad oppervlak als het ware wordt weggetrokken. Rem maar eens met je voorwiel op een sneeuw/ijs ondergrond. Gegarrandeert dat je voorwiel wegglijdt. Maar op een gewone fiets moet je te hard trapperen om de 20 km mee vol te maken... (wat een watje hè?)

Dus ben ik met de auto gegaan... de 'zuinige' auto, want zo zuinig als in de boekjes is hij in werkelijkheid toch echt niet. Het werkelijke verbruik zal ik pas weten als ik aan een volgende tankbeurt toe ben. En dat is weer afhankelijk of ik met de auto of fiets ga.

Zoals het er nu uitziet, wil ik donderdag 14 januari weer met de fiets gaan. Ik heb vandaag de weg die ik moet nemen bekeken en - ondanks dat die verre van perfekt is - besloten het toch te gaan doen. De fietspaden (60% van de rit) zijn prima te berijden. Alleen die ene lange weg is nog vollop besneeuwd en door het beperkte aantal auto's die er overheen rijden tot een gladde, glimmende laag platgereden. Toch moet het nu wel weer kunnen. Dan maar wat langzamer. Petje af voor degenen die de afgelopen week met de fiets zijn gegaan. Een kleine afstand is geen probleem, maar als je een flinke rit moet maken is het toch wat anders.
Ik heb van het weekend nieuwe handschoenen gekocht, die mijn vingers beter tegen de kou moeten beschermen dan de wanten die ik tot nu toe heb aangehad. Daarin kreeg ik toch na een half uurtje last van koude vingers.
Natuurlijk heb ik van de winkel nog totaal geen reactie op mijn mail van eind vorig jaar over de capaciteit van de accu. Zodra ik weer een aantal dagen met de fiets ben geweest en (weer) er duidelijk te beperkte actieradius is, neem ik weer met ze contact op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw reactie achter...
Alles mag, ook kritiek, maar wel netjes a.u.b.